Bästa skräckböckerna 2014

2013 var ett bättre skräckår än 2014, men det kom ändå ut en del fin skräck. Sen var det också flera böcker som var en slags fusion mellan genres, och det är roligt. Nåja, här är de tre bästa skräckisarna 2014:

 

1. På första plats och ganska ohotad kommer min stora favorit John Ajvide Lindqvist med sin nya bok Himmelstrand, en märklig historia om ett gäng campare som en morgon vaknar i något slags limbo dit deras värsta mardrömmar kommer för att jaga dem. Som vanligt är Lindqvists personporträtt närgångna och känsliga, och han syr ihop detta konstiga scenario med bravur!!

Himmelstrand (inbunden) 

John Ajvide Lindqvist sitter hittills ohotad på Sveriges skräcktron! Här är min recension av Himmelstrand!

 

2.  Djävulens Pentagram av Björn B Jakobsson

Djävulens pentagram

Det här var en underhållande och läskig historia om en journalist som återvänder till sina norrländska rötter för att utreda en historia om en flicka som sägs vara synsk. Bra skräck och ännu bättre skildring av det karga norrländska klimatet. Gör gärna PR för Jakobsson, han har skrivit fler spännande böcker och förtjänar mer publicitet. Och ett plus för det snygga, kitschiga omslaget!!

Här kan du läsa min recension av Djävulens Pentagram!

 

3. På tredje plats kommer en författare som, liksom jag, har sina rötter i Avesta. Henrik Tords nyaste bok, Lasaros Tårar, är också en slags fusionsbok som både har skräckelement men även skildrar hur ett utanförskap kan te sig i en liten stad. Det är så sorgligt och rörande. En extra dimension har ju boken för mig eftersom jag känner igen platserna som beskrivs, och som även tycker mig ana vilka personer som stått som inspirationskällor för karaktärerna…

Lasaros tårar (Inbunden) 

Här kan du läsa min recension av Lasaros Tårar!

 

Det var de tre skräckböcker som jag haft mest glädje av under 2014. Under 2015 ser jag fram emot en ny novellsamling av Clive Barker samt en ny roman av Joe Hill. Mumma! Stor chans att både de böckerna hamnar på topplistan för 2015!!

Ett svar to “Bästa skräckböckerna 2014”

  1. Oj har inte läst någon av dessa tre :/

Lämna en kommentar