Läst: The Devils of D-day av Graham Masterton

devils

The Devils of D-day (1978) – ♥♥♥

Dan McCook, en kartritare, kommer till Normandie och finner en gammal stridsvagn från kriget. Stridsvagnen sägs vara besatt och det visar sig stämma. Ondskan inuti kräver att Dan hjälper honom att hitta de andra tolv demonerna i hans broderskap…och plötsligt står hela världen på spel.

Jag läste den här boken när jag var runt tio år, den var en del av pocketserien Kalla Kårar och hette De Tretton Djävlarna i svensk översättning, och jag minns fortfarande att jag tyckte den var enormt läskig. Jag kan väl säga att med åldern, och kopiösa intag av skräck i olika former, har den åldrat dåligt. Vissa scener är dock mycket bra, när Dan kräks larver och när soldaterna kräks ut hela innandömet och blir tomma skal. Masterton är en skicklig berättare som är totalt okänd i Sverige, trots ett CV som rymmer över 35 böcker och han är fortfarande synnerligen aktiv. Jag tänkte läsa några fler titlar av honom och återkommer med omdömen!

Det blir en trea till denna tidiga Masterton, kanske mest av sentimentala skäl…

Kommentera

