Bästa skräckböckerna 2013!!

Det börjar bli dags att summera årets bästa och inte så bästa böcker…först ut är skräckgenren!!

Bästa skräckboken 2013 var…-*drumroll*-…

1. NOS4R2 av Joe Hill!!

Nos4r2 (häftad)    Joehillgfdl.PNG

Läs recensionen här!  Joe Hill är en frisk fläkt i skräckgenren, och påminner till mångt och mycket om sin far under dennes storhetstid på 80-talet. Hittills har Hill gett ut tre romaner och en novellsamling. Alla är mycket bra och läsvärda.

Hill har också skrivit skrivit manus till en rad seriealbum med titels Locke and Key, givetvis med skräcktema. Och jag väntar otåligt på filmatiseringen av Hills roman Horn, med Daniel ”Harry Potter” Radcliffe i huvudrollen som Ig Perrish! Läs recensionen av Horn här!

 

2. Ash av James Herbert!!

023071126X James Herbert-2.jpg

Tredje delen i serien om utredaren av paranormala fenomen, David Ash! En riktig bladvändare som innehåller allt en bra skräckis ska ha. Läs recensionen här!! Herbert, som tråkigt nog är rätt okänd i Sverge, har skrivit skräck sedan början av 70-talet och räknas som en av de absolut mest säljande skräckförfattarna i världen, Storbritanniens Stephen King. Tyvärr blir det inga fler böcker, Herbert dog i våras, men han har skrivit över tjugo böcker så det finns att ta av för den som är intresserad. Serien om Ash innehåller också Haunted och The Ghosts of Sleath. Mycket bra!

3. Doctor Sleep av Stephen King

Doctor Sleep (inbunden) Stephen King, Comicon.jpg

Stephen Kings uppföljare till klassikern The Shining. Läs recensionen här!  En bra uppföljare men King av senare märke blir nästan lite sci-fi ibland, och tendensen till att överberätta är tydlig. Jag föredrar Kings böcker från 80-talet, de är makalöst bra, men i den här boken och i novellsamlingen Full dark, No stars visar han att han har en och annan bra berättelse kvar i sig!! Det gör mig lycklig, jag har varit ett stort fan sen jag var 14!

From me to you, årets bästa skräck!! Jag återkommer med årets bästa deckare och årets bästa spänning…samt vilka böcker jag inte gillade alls under 2013.

Ett svar to “Bästa skräckböckerna 2013!!”

  1. Stephen King har jag inte läst sedan jag var 14 men är sugen på att börja läsa både King och Koontz böcker igen. Joe Hill har jag både Vålnader och Horn här hemma olästa och nu vill jag verkligen ta tag i dessa!!

Lämna en kommentar