Läst: Undertryck av Niklas Lindroth

Undertryck

Undertryck av Niklas Lindroth (2015) – ♥♥♥♥
Hoi Förlag

Adam Berg lever i spillrorna efter en dödsolycka som splittrade familjen. Han går till psykolog, äter tysta middagar hos föräldrarna och försöker behålla jobbet som gymnasielärare. Endast nätterna ger lättnad, där finns en värld han kan kontrollera.
När Adam träffar sömnforskaren Herman Wiesler förändras allt. Med hjälp av en experimentell drog dras han allt längre in i sökandet efter förlåtelse – och djupare ner i sig själv. Adams jakt sätter igång en serie oförklarliga händelser och förvandlas snart till en flykt från något mer än bara de mörka minnena som förföljer honom. Kommer han att överleva resan han har påbörjat?

Den här boken snavade jag över av en slump och det är jag mycket glad över. Jag tycker mycket om den mörka stämningen, och handlingen (att drömmarna tar en till en värld som är nog så verklig) påminner mig om en film jag tyckte mycket om The Cell med bl a Jennifer Lopez.
Språket flyter på fint och jag kan se den läskiga drömvärld som huvudpersonen Adam sover sig in i. Man får reda på vilket tungt bagage Adam bär på under berättelsens gång och lär känna honom rätt bra – och man sympatiserar verkligen med honom.
Slutet lät ana att det kommer mera och detta är tydligen den första delen i en tänkt trilogi. Jag är mycket nyfiken på del två.

En bra bok som fler borde känna till. Den får en fyra i betyg!!

Köp den här, här eller här!

2 svar to “Läst: Undertryck av Niklas Lindroth”

  1. […] Läs recension här! Niklas Lindroth har skrivit en bok som påminner mig mycket om filmen The Cell med bl a Jennifer Lopez. Fantasilandskap som utspelar sig i det undermedvetna med suddiga gränser mellan verklighet och drömmar. Det är den första delen i en tänkt trilogi och jag ser fram emot tvåan! Här kan du läsa mer om Niklas Lindroth! […]

  2. […] delen i Skuggserien fortsätter där Undertryck slutade (Recension här) med Adam som försöker förstå sig på sina nyfunna krafter att stiga ner i det kollektiva […]

Lämna en kommentar