Läst: Fågelmannen av Mo Hayder

Fågelmannen

Fågelmannen (Birdman) av Mo Hayder (2014) – ♥♥♥♥+
Modernista (recex)

En ung och ambitiös kriminalkommissarie som Jack Caffery får inte låta sig chockeras. Men en morgon kallas han till en öde utkant av sydöstra London, där fem svårt sargade kvinnokroppar påträffats, alla märkta med samma fruktansvärda signatur: en liten fågel insydd i bröstet. Och det är bara en tidsfråga innan den här nekrofila seriemördaren slår till igen.
Jack hemsöks dessutom av en gammal familjetragedi som han aldrig kunnat lösa: mysteriet med hans egen försvunne bror. Han kämpar med sitt förflutnas demoner, samtidigt som han mer eller mindre ensam ska jaga en av decenniets värsta psykopater.

Det här var definitivt en deckare som inte kommer att falla alla i smaken – den är otroligt våldsam, makaber och obehaglig…så givetvis älskar jag den!! Jag har tidigare läst Ritual av Mo Hayder, den handlar också om Jack Caffery men är nummer tre i serien om Caffery och utspelar sig tidsmässigt längre fram i tiden. Fågelmannen är Hayders debut och är mycket bättre än Ritual tycker jag. När man tror att det inte finns mer slask och mänsklig perversion, så smäller Hayder till med ännu mer. Ändå tycker jag inte det blir spekulativt…det finns en bakgrund som beskriver hur bovarna kommit att bli som de blivit och det köper jag. Bihistorien om Cafferys granne, som eventuellt dödat hans bror, är också intressant. Mycket bra deckare, i stil med Val McDermid eller Stuart MacBride…men något mer allvarlig än MacBrides böcker och definitivt mer makaber än både MacBride och McDermid. Modernista fortsätter att leverera. Nu hoppas jag på snabba översättningar av de övriga Caffery-böckerna…det finns sex stycken tydligen varav två är översatta och utgivna av Modernista.

Köp den här, här eller här!

4 svar to “Läst: Fågelmannen av Mo Hayder”

  1. Den här vill jag läsa.

  2. […] Den bästa boken jag läst hittills är är Fågelmannen av Mo Hayder. Läs recensionen här! […]

  3. Tyckte jag kände igen den där lite. Och jodå, den fanns redan i min bokhylla! Utgiven 2001. Liksom en andra bok, Trädens tystnad, från 2002. Tur att jag kom ihåg den och kollade, onödigt med dubbla böcker ju 😉

  4. […] Här kan du läsa min recension av Fågelmannen! […]

Lämna en kommentar