Bokbloggsjerka 25-28 april

jerka11 Annikas litteratur- och kulturblogg kör jerka denna vecka också…och denna vecka lyder frågan:

 

Känner du igen dig i något eller några av de påståenden som du kan läsa om på ”21 signs you´re suffering from a book hangover”?

Vilket eller vilka i så fall?

Såklart har jag, i lyckoyran över att ha upptäckt en ny favoritförfattare, beställt en hel hög med böcker av denne. Annars var det inte så mycket jag kände igen…men kom att tänka på att den mest rabiata fan-läsaren är den som blir så inne i böckerna att han/hon (gillar inte ordet hen faktiskt, trots att det är praktiskt) skriver egna böcker med samma hjältar – så kallad fan fiction!

”Fan fiction is what literature might look like if it were reinvented from scratch after a nuclear apocalypse by a band of brilliant pop-culture junkies trapped in a sealed bunker. They don’t do it for money. That’s not what it’s about. The writers write it and put it up online just for the satisfaction. They’re fans, but they’re not silent, couch-bound consumers of media. The culture talks to them, and they talk back to the culture in its own language.”

—Lev Grossman, TIME, July 07, 2011
Fan fiction kan bestå av en massa roliga crossovers också tydligen, som t ex Harry Potter * Star Wars! Harry Potter är en tacksam fan fictionkaraktär, på  http://harrypotterfanfiction.com/ finns över 80 000 storys om den glasögonprydde hjälten!
Jag älskar alla typer av nörderier så detta låter jätteskoj!!
 ‘ 

6 svar to “Bokbloggsjerka 25-28 april”

  1. Har inte läst någon fanfiction själv, men gillar idén 🙂

  2. Fanfiction tilltalar mig som tanke.

  3. Fan fiction är något som jag inte ens visste vad det var för bara något år sedan. Har än så länge varken läst eller skrivit någon 🙂

  4. Jag köper gärna fler böcker av en författare vars bok jag gillar, men jag känner nog aldrig någon bokbaksmälla insåg jag när jag läste de 21 punkterna… Fanfiction är inte alls min grej till exempel.

Lämna en kommentar