Bokbloggsjerka 15-18 april

jerka11 Fredag och bokbloggsjerka genom Annikas litteratur- och kulturblogg!

Veckans fråga lyder:

Hur ställer du dig till biografier, memoarer och liknande? Är det något du läser, har du någon favorit, finns det någon du skulle vilja veta mer om eller är det något som du absolut inte är intresserad av?

Jag sitter och funderar för brinnande livet men har inte läst så många biografier/memoarer… Jag antar att jag helst läser fiktion. Det är väl av samma anledning som att jag gärna tittar på skräckfilm istället för dokumentärer om krig och elände – de fiktiva hemskheterna är så mycket lättare att hantera än de som utförts i verkligheten.

Jag har dock läst tre biografier som var ganska underhållande – Neil Strauss har spökskrivit biografier om Jenna Jameson, Mötley Crue och Marilyn Manson.

Att älska som en porrstjärna - en sedelärande berättelse (pocket)Long Hard Road Out of Hell (häftad)Dirt, The (häftad)

Det här är riktigt slaskiga skvallerböcker och skildrar våldsamt partyliv, drogande och sex. Inte direkt Nobelprisnivå men roligt och böckerna innehåller dessutom massor av bilder. Den jag gillade bäst var nog den om Marilyn Manson.

14 svar to “Bokbloggsjerka 15-18 april”

  1. Tre titlar jag inte läst!

  2. Tre titlar jag inte kände till och tror inte de tillhör något jag kommer läsa. Är inte så intresserad av skvaller men kanske kan vara lagom läsning ändå?

  3. kanske inte min tekopp. men bilder från en tid är ofta roligt

  4. Läser också mest fiktion, men det blir en del biografier också.

  5. Tror min syster läst The dit och gillade den 🙂

  6. Som du skriver det känns bättre att läsa om påhittade orättsvisor. Kram

  7. Boken om Mötley Crue står och väntar i min bokhylla. Tack för tipsen om de andra.

  8. Bra tips, men inget jag läst ÄN

  9. Den enda biografiska bok jag läst om den där sortens ”stökiga” människor är nog ”Inte som andra döttrar” av Deborah Spungen. Men det var väldigt länge sedan.

  10. Nu kom jag på att jag ju faktiskt läst Linda Lovelaces biografi. Det var en riktigt skrämmande bok.

  11. Läser inte heller biografier och memoarer, men måste erkänna att den här veckans jerka har fått mig att tänka om en aning.

  12. Älskar dokumentärer, särskilt på TV men även i böcker! En bok som alltid finns kvar i mina tankar är El Choco, en svensk grabb som heter Jonas och som hamnade i ett ökänt fängelse i Bolivia. En riktig stark dokumentär och resa!

  13. Ingen av dessa lockar mig 🙂 förutom möjligtvis boken om Manson.

Lämna en kommentar