Läst: Döden Vittnar av Val McDermid

Döden vittnar (inbunden)

Döden Vittnar (The Skeleton Road) av Val McDermid (2016) – ♥♥♥
Alfabeta (recex)

Döden vittnar är en samtida psykologisk thriller som tar läsaren genom Skottland, från Edinburghs gator, vidare till Oxford och till sist, tillbaka till det forna Jugoslavien.
Ett skelett hittas i en gammal förfallen skola i Edinburgh. Ett skotthål genomborrar skallbenet och kriminalkommissarie Karen Pirie, expert på cold cases, kallas in. Samtidigt blir en man mördad på Kreta och bägge dödsfallen tycks ha kopplingar till Balkankriget på 1990-talet.

Jag är ett stort fan av skotsk krim i allmänhet och Val McDermid i synnerhet. Mina favoriter är dock böckerna i serien om Tony Hill. De är väldigt ruskiga och blodiga vilket jag gillar… Hennes övriga böcker är bra men har i mina ögon inte alls lika mycket nerv och spänning. Det här är en bra deckare och jag rekommenderar den men skulle hellre läst en Tony Hill-bok. (Det har precis kommit en ny sådan, Splinter the Silence heter den och den ser jag fram emot). Jag tror det beror på att tempot är för långsamt och att det inte blir lika spännande när ett sk cold case utreds än om det är mördare som fortfarande dödar.

En trea i betyg!

Köp den här, här eller här!

Kommentera

