Läst: Gone Girl av Gillian Flynn

Gone Girl (inbunden)

Gone Girl av Gillian Flynn (2012) – ♥♥♥♥+
George Weidenfeld & Nicholson

Nick och Amy Dunne har varit gifta i fem år. De har börjat om på nytt i en trygg småstad i Missouri. Men på deras bröllopsdag försvinner Amy spårlöst. I parets villa finns tydliga spår efter en kamp på liv och död. Misstankar faller snabbt på den äkta mannen, som bedyrar sin oskuld och gör allt för att få polis, medier och omvärld på andra spår. Samtidigt ger Amys flera år gamla dagbok en bild av Nick som börjat bli allt annat än trevlig.
Men är han verkligen en mördare? Och å andra sidan: Om han är oskyldig, var är Amy Dunne någonstans?

Det går egentligen inte att skriva så mycket om bokens handling eftersom det lätt avslöjar för mycket. Jag nöjer mig med att konstatera att det är en originell idé som genomförs på ett ypperligt sätt av Flynn! Fantastiskt bra. En av de hittills bästa böcker jag läst i år. Slutet känns också logiskt och vettigt…så vettigt nåt kan vara i paret Dunnes konstiga värld…

Läs den!! En stark fyra blir det. Boken kommer på svenska på Modernista Förlag i slutet på augusti om man föredrar att läsa på svenska.

Köp den här eller här!

5 svar to “Läst: Gone Girl av Gillian Flynn”

  1. Läste också den här nyligen. Jag tyckte den var ok, men inte så fantastisk som alla målar upp. Men kommer definitivt ge Flynn fler chanser.

  2. Då väntar jag till augusti.

  3. Läser nu Mörka Platser av henne.

  4. […] Gillian Flynn har skrivit tre romaner, Sharp Objects, Mörka Platser och Gone Girl. Jag ar inte läst Sharp Objects (än) men de båda andra är mycket bra och lite ovanliga utifrån att Gone Girl är rätt nyskapande i sitt format. Man får följa huvudpersonerna var för sig och även om man är inne i deras huvuden så känns slutet rätt oväntat ändå. Läs recensionen här! […]

Lämna en kommentar