Bokbloggsjerka 17-20 augusti

Jerkadags igen genom Annikas litteratur- och kulturblogg!

Veckans fråga lyder:

Denna vecka tänkte jag spinna vidare på detta ämne genom att helt enkelt fråga hur ni gör för att komma ihåg saker som ni kommer på att ni vill skriva ett inlägg om i samband med t.ex. recensioner eller liknande. 

Jag läser så väldigt fort att jag för det mesta minns det jag har tänkt under läs-tiden, boken är fortfarande färsk i minnet när jag sätter mig för att skriva och jag försöker verkligen recensera den i princip så fort som jag kommer åt en dator efter att ha lagt ner den utlästa boken… Men ibland kommer jag på saker i efterhand och då går jag in och skriver in det i recensionen…jag har också ändrat betyg efter att ha grunnat och låtit boken sjunka in. Ofta sänks betyget då, när den första yran över en bra bok lagt sig så kommer man på att den kanske inte förtjänade en femma.

Men det är klart, om man skulle komma på nåt riktigt bra så skulle jag nog försöka skriva ner det så jag inte glömmer bort det!

 

5 svar to “Bokbloggsjerka 17-20 augusti”

  1. Jag vill gärna få allt rätt från början och inte ändra i det jag skrivit (möjligtvis rätta stavfel) och jag har sällan tid att skriva inlägget direkt efter jag läst ut boken. Ibland kan det ta flera dagar innan jag får möjlighet.

  2. Anteckanr sällan men något stödord ibland kan förekomma.

  3. Jag brukar det låta gå en dag eller så innan jag skriver, så får boken sjunka in bättre, oftast kommer jag ihåg det jag vill ha med då 🙂

  4. Jag brukar också sänka betyg efter att den inledande yran har sjunkit undan. Ofta grunnar jag på böcker ett tag och kommer på att mer saker störde mig än jag tyckte om den.

Lämna en kommentar