Läst: Ingen Jord Den Andra Lik av Varg Gyllander

Ingen jord den andra lik (inbunden)

Ingen Jord Den Andra Lik av Varg Gyllander (2012) – ♥♥♥
Massolit Förlag (recex)

Ett ansikte. Det var allt kriminaltekniker Ulf Holtz behövde. Vem var hon? Eller rättare sagt: Vem hade hon varit?
Skelettet är alldeles för ungt för att höra hemma i en vikingagrav, konstaterar Ulf Holtz, som kallats till utgrävningen för att undersöka det oväntade fyndet. Den rostbruna skallen med de jämna, vita tänderna släppte inte ifrån sig några svar. Hur hade en kvinna som dog för knappt femtio år sedan hamnat där? Och varför låg de vittrande skelettdelarna utspridda?
I den fjärde boken om kriminalteknikerna Ulf Holtz och Pia Levin ger sig Holtz ut på en inre resa för att hitta tillbaka till sin dotter och till sitt eget liv, och finna svaret på gåtan med kvinnan i gropen. Det blir en resa i tiden men också en balansakt på gränsen till det tillåtna, då det innersta av människans arvsanlag blottläggs med hjälp av ny teknik.

Det här var min första bekantskap med Varg Gyllander och den var angenäm! Spänningen kanske inte var olidlig, men det är en bra deckare och det känns som om att se ett bra avsnitt av CSI på TV. Mer klurigt än rafflande liksom. Språket flyter, historien är bra men ändå fångas jag inte till hundra procent och jag vet faktiskt inte varför. Troligen beror det på att det inte finns någon fara eller konflikt i nutid, mysteriet handlar ju om att lösa ett gammalt mordfall.

Jag ger boken en stabil trea och jag rekommenderar den till er som liksom jag följer CSI och gillar vetenskapsdeckare! Jag kommer att kolla in Gyllanders andra böcker i serien om Holtz och Levin.

Köp den här eller här!

Kommentera

