Läst: Bida Sin Tid av Titti Guldstrand

Bida Sin Tid av Titti Guldstrand (2012) – ♥♥♥
Frank Förlag (recensionsexemplar)

Det är i början av juni och snart skolavslutning. Hanna Lind är keramiker och har nyligen flyttat till norra Öland tillsammans med dottern Nora. Hanna och Nora gör en dagsutflykt till ön Blå Jungfrun i Kalmarsund. På båten mellan Öland och Blå Jungfrun träffar Hanna Jonas, en arkitekt som är i Stora Näsvik för att hjälpa sin mormor med hus och trädgård. Hanna blir attraherad av Jonas och när de senare springer på varandra bjuder han ut henne på middag.
Följande måndag cyklar Nora som vanligt iväg till skolan, men hon kommer aldrig fram. När Noras lärare kontaktar Hanna blir hon skräckslagen men lyckas ändå behålla lugnet. De börjar leta efter dottern, men hon är som uppslukad av jorden och de tvingas efter några timmar att kontakta polisen. Det finns inga spår av Nora. Hanna tvingas inse att hennes dotter verkligen är försvunnen.
Hanna börjar därefter nattetid få besök av en man. En natt står han bara där, i ett hörn av hennes sovrum. Hanna får plötsligt en känsla av att det inte är en människa som döljer sig i skumrasket utan något helt annat.
En ovälkommen besökare har kommit till norra Öland och en odefinierbar ondska.

Jag tycker det är en trevlig trend att det dyker upp fler och fler svenska skräckförfattare – det är väl Ajvide Lindqvist-effekten vi ser och inte mig emot. Guldstrands bok är en berättelse om hemsökelse och den är rätt spännande och som debut betraktat är det lovande. En sak som Guldstrand kan slipa på tills nästa bok är dock språket. Det tog rätt många sidor innan jag vande mig vid de korta, staccatoaktiga meningarna och då var jag helt inne på att ge boken en tvåa i betyg. Men det tog sig (eller så vande jag mig). Sådana där saker är inte bra då de tar fokus från berättelsen.  Jag tycker också att det är synd att hon inte fullt ut nyttjar den miljön där hon har placerat sin historia, i t ex Johan Theorins böcker som utspelar sig på Öland känner man hur allt det öländska gör att berättelsen lyfter ännu ett snäpp genom den fina skildringen av det som gör Öland speciellt.

Det blir en trea, åt det svaga hållet dock. En debut som lovar gott tycker jag för historien är påhittig även om språket är lite svagt.

Köp den här eller här!

Jämför bokhandlarnas priser på boken Bida sin tid!

Ett svar to “Läst: Bida Sin Tid av Titti Guldstrand”

  1. […] Jag fick ett ex av Bida Sin Tid av Titti Guldstrand i present av en kompis som vet att jag gillar skräckböcker men eftersom jag redan fått den som recex så tänkte jag ge bort den till bättre behövande. Vill du vinna den boken så posta en kommentar och dessutom en länk till tävligen på din blogg så meddelar jag vinnaren på söndag den 8 juli! Då får du boken lagom till nästa vecka, förhoppningsvis i lagom tid för att avnjuta den i hängmattan på semestern! Boken är en skräckbok som utspelar sig på Gotland, se recension! […]

Lämna en kommentar