Läst: Våran Hud, Vårat Blod, Våra Ben av John Ajvide Lindqvist

Våran hud, vårat blod, våra ben (inbunden)

Våran hud, Vårat blod, Våra ben av John Ajvide Lindqvist (2016) – ♥♥♥♥
Ordfront Förlag (recex)

Ett barn står natt efter natt i Finlandsfärjans för och spejar ut mot havet.
En långtradarchaufför med en blodig hemlighet plockar upp en liftare med misstänkt lite bagage.
Ett ungt par får köpa en villa billigt eftersom där råder »speciella omständigheter«. Våran hud, vårat blod, våra ben innehåller en samling skräckberättelser med omisskännlig John Ajvide Lindqviststämning, som utspelar sig i ett samtida Sverige, men precis utanför vårt synfält. Vi får möta en samling vardagliga gestalter och ett antal mindre vardagliga, såsom spöken, vampyrer, varulvar, mylingar, tomtar, zombies och så ett havsmonster.

Jag har alltid tyckt att Ajvide Lindqvists vemodiga berättelser gör sig bättre i romanform än som noveller. Men denna novellsamling är riktigt bra och jag slukade den på några timmar. Titelnovellen hör till mina favoriter, tillsammans med långnovellen Tjärven, en zombiehistoria som tidigare givits ut som e-bok och MP3-bok. Ett gäng gamla klasskompisar ska på återträff och åker ut till en öde ö där de blir strandsatta och attackerade av de döda som kommer från havet. Underbar beskrivning av dynamiken mellan de gamla klasskompisarna och roliga hänvisningar till 80-talsmusik. Att ha Modern Talking som ackompanjemang när zombierna gröper ur skallar är så härligt absurt!

Ajvide Lindqvist gör som Stephen King och bjuder på epilog där han beskriver lite om bakgrunden till de olika berättelserna – det gillar jag skarpt!

En fyra i betyg till den bästa novellsamling Ajvide Lindqvist skrivit – än så länge i alla fall! Nu väntar vi på X – Den Sista Platsen som jag hoppas kommer snart.

Köp den här, här eller här!

2 svar to “Läst: Våran Hud, Vårat Blod, Våra Ben av John Ajvide Lindqvist”

  1. Jag läser ju bara noveller mellan böcker så det kommer nog att dröja ett litet tag innan jag får den här läst. Har nog tänkt att läsa hans två senaste romaner innan det blir dags för denna 🙂

  2. […] Sveriges bästa skräckförfattare kom ut med en ny novellsamling och det är hans bästa novellsamling hittills tycker jag. Bland annat innehåller den Tjärven, en mycket blodig zombienovell… Nästa år kommer ”X- den sista platsen” ut, den sista delen i trilogin om Platserna och jag är vansinnigt pepp!! Läs recensionen här! […]

Lämna en kommentar