Bokbloggsjerka 1-4 april

jerka11 Det är så roligt att grunna på bokbloggsjerkafrågorna på Annikas litteratur- och kulturblogg! Denna veckan var frågan rätt marig eftersom jag mest läser rätt nyutkomna deckare och spänningsromaner.

Koko tycker att bokbloggsvärlden fokuserar för mycket på det som är nytt och spännande. Därför vill hon utmana er att blogga om en bok (eller flera) som är minst hundra år gammal men som fortfarande är läsvärd. Vuxenbok, barnbok, facklitteratur, vad du vill. Motivera!

Jag fick för mig för ett antal år sedan att läsa så många klassiker jag orkade – det är ju egentligen en del av ens allmänbildning. Jag hann med bl a Flugornas Herre, Mörkrets Hjärta och Raskens (som är en av mina favoritböcker – den är dock inte hundra år gammal utan utkom 1927). Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag började på Moment 22 – kom aldrig in i den alls.

En av de klassiker jag plockade upp var Hemsöborna av August Strindberg. Jag visste inte riktigt vad jag förväntat mig men det jag fick var en underhållande, mustig skröna som jag tyckte var oerhört bra. Den kändes förvånansvärt modern och pigg trots att den gavs ut 1887, vilket väl egentligen bevisar att god litteratur inte har något bäst-föredatum.

Tyvärr har jag inte kommit mig för ännu, men jag kan definitivt tänka mig att läsa fler av Strindbergs böcker. Är också nyfiken på Selma Lagerlöf, vars noveller jag någon gång stött på och tyckt om. Och kanske får jag nåt nytt boktips på bokbloggsjerkan?

 

9 svar to “Bokbloggsjerka 1-4 april”

  1. Jaha, då förstår jag varför jag aldrig lyckats ta tag i den där Hemsöborna. Ordet ”skröna” är en tydlig fingervisning 🙂

  2. Du har helt rätt: Hemsöborna är jättebra! Och jag kom heller aldrig igenom Moment 22. Yossarian var alldeles för jobbig i min smak …

  3. Jag försökte mig på denna men nej, passade inte alls.

  4. Flugornas herre har jag läst. Men Strindberg har jag försökt mig på, men kommer inte överens med .)

  5. visst kan en läsa Strindberg och Selma Lagerlöf! de är och förblir klassiker

  6. Läst samtliga utom Moment 22. Förutom Hemsöborna uppfattar jag Strindberg svårläst.

  7. Hemsöborna är ju helt underbar. Minns TV-serien med den underbara madam Flod.

  8. Har börjat på Hemsöborna ett antal gånger men aldrig kommit igenom den!

  9. Har den hemma oläst, satsade på en annan Strindberg, skall nog läsa Hemsöborna snart, det jag reagerade på var att den var så tunn.

Lämna en kommentar