Lyssnat på: Birthdays For The Dead av Stuart MacBride

Birthdays For The Dead (häftad)

Birthdays For The Dead av Stuart MacBride (2012) – ♥♥♥
Harper Collins

Ash Henderson är en korrupt snut med en hemlighet. Varje år kommer ett födelsedagskort på hans dotter Rebeccas födelsedag, ett kort som visar hur dottern blir torterad och plågad. Hon fångades av seriemördaren The Birthday Boy men det är det bara Ash som vet. Om andra visste fick han inte längre jobba kvar i utredningen om mördaren…och han har för avsikt att ta ut en gruvlig hämnd på mördaren när han får tag i honom. Då försvinner Ash andra dotter…

Jag älskar MacBrides böcker om Logan McRae. Den här är annorlunda än dem, den svarta humorn har skruvats ner och våldet har skruvats upp. Det gör att balansen mellan vitt och svart rubbats och det blir lite för mycket elände. Stackars Ash får stå ut med så mycket att man undrar över hur han orkar. Men det är välskrivet, spännande och ibland glimtar humorn till, mitt i allt nattsvart mörker. Slutet är definitivt inget lyckligt Hollywoodslut…som tur är kan jag lyssna vidare på A Song For The Dying, nästa bok om Ash, så jag får veta hur det går. Boken är inläst av Ian Hanmore, en skotsk skådespelare, och han gör ett väldigt bra jobb. MacBride ska läsas på skotska!! ”Ya wee shite!”

En trea i betyg blir det. Bra, men inte lika bra som McRae-serien!

Köp den här, här eller här!

Ett svar to “Lyssnat på: Birthdays For The Dead av Stuart MacBride”

  1. Jag får hoppas att den kommer snart på svenska, eftersom jag också är förtjust i Stuart Mac Bride.

Lämna en kommentar