Bokbloggsjerka 9-12 maj

jerka11 Jerkadags igen genom Annikas litteratur- och kulturblogg!  Den här veckan blir det en fråga som jag verkligen känner mig hemma med!!

 

Hur ställer du dig till ljudböcker och vilken är den bästa ljudboken som du har ”läst”?

Jag ÄLSKAR ljudböcker – det märks ju redan i min bloggs namn!! Ljudboken är så fiffig, jag har alltid en ljudbok i öronen när jag är på gymmet, när jag städar, lagar mat, kör bli eller vad som helst för situation när jag inte kan läsa en vanlig bok! Allt går mycket lättare då!

Jag föredrar engelska ljudböcker, mest för att brittiska och amerikanska uppläsare är så fantastiskt bra på att höja texten genom sin inlevelse och gestaltning av dialoger och annat! Den bästa engelskspråkiga ljudboken jag lyssnat på är inläsningen av It av Stephen King! Uppläsaren är skådespelaren Steven Weber, och han har bland annat spelat rollen som Jack Torrence i TV-serien baserat på King-boken The Shining!

IT Steven Weber Picture

Om jag skulle ta och rekommendera en svenskspråkig ljudbok så skulle jag välja Mamma, Pappa, Barn av Carin Gerhardsen. Det är den bästa boken ur den sk Hammarbyserien och läses in av drottningen av ljudboksinläsningar, Katarina Ewerlöf! Helt klart bästa inläsaren i Sverige! Mycket spännande och obehagligt och den finfina uppläsningen höjer texten!

Mamma, pappa, barn (ljudbok) Katarina Ewerlöf, 2007.

Jag har recenserat massor av ljudböcker på bloggen för de som vill ha fler tips! Nu ska jag ta och laga lite fredagsmat – och jag har för närvarande Birthdays for the dead av Stuart MacBride i lurarna. Inläst på klingande skotska, som sig bör när det gäller en MacBride-bok, av Ian Hanmore.

Ian Hanmore Picture Birthdays For The Dead (häftad)

Jag har förresten ett abonnemang hos ljudbokssajten Storytel! Här kan man teckna abonnemang och sedan ladda ner massor av ljudböcker till mobilen och lyssna på dem där. Det finns verkligen massor att välja på, och det finns alldeles rykande nya böcker i utbudet! Rekommenderas för storkonsumenter av ljudböcker.

 
21 kommentarer

  1. Jag tror jag är alldeles för glad i tystnad för att lyssna på en bok. När jag gör trista saker så har jag antingen på musik som gör mig glad eller så lyssnar jag bara på tystnaden, som gör mig ännu gladare.

  2. Jag lyssnar också via Storytel och tycker att det är superbra. Jag känner mig rik när jag bläddrar runt bland böckerna där :-). Jag hade lite svårt för Katarina Ewerlöf i början men har antingen vant mig eller lyssnat på bättre böcker. Jag tyckte hon var lite för teatralisk först. Men hon har fungerat utmärkt i Carin Gerhardsens böcker.

  3. Låter härligt om man har fastnat för lyssnandet, det är säkert ett bra sätt att få tiden och gå samtidigt som man gör mindre roliga saker. Men jag har nog väldigt lätt för att börja tänka på annat. Men det är kanske något som man tränar upp.

  4. Jag har testat ljudbok en gång, det funkar inte för mig, jag behöver se orden för att minnas handlingen! Så trots att boken lästes av Katarina Ewerlöf, som gjorde en fantastisk läsning, så har det inte blivit fler försök efter det. Men en kanonidé för dem som det passar!

  5. Det låter mysigt, vart får du tag i dina engelskspråkiga ljudböcker?
    Promenera, handarbeta och gymma är de enda aktiviteterna som funkar för mig än så länge samtidigt som jag lyssnar för att jag inte ska tappa tråden.

Kommentera

