Läst: Just One Evil Act av Elizabeth George

Just One Evil Act (inbunden)

Just One Evil Act av Elizabeth George (2013) – ♥♥♥+

Dottern till en av Barbara Havers bästa vänner kidnappas och spåren leder till Italien. I ett försök att hitta flickan gör Havers ett övertramp och straffas med administrativ tjänst.
I stället reser Sir Thomas Lynley till den italienska staden Lucca för att bistå den lokala polisen i utredningen. Snart upptäcker Lynley att fallet har förgreningar långt upp i den italienska maktens korridorer.

Det här är en bok som utspelar sig i en ny miljö som gör den till en frisk fläkt i serien om Lynley och Havers – i den italienska staden Lucca. Den nya miljön gör att George kryddar de delar av boken som utspelar sig i Italien med så många italienska ord och meningar att man sånär behöver ordbok emellanåt. Inte ens Donna Leon använder tillnärmelsevis så många italienska ord i texten och jag stör mig på det. Emellanåt känns också beskrivningarna av de italienska personerna som klichéartad (den korrupte polischefen, kolerisk och med fläckar av tomatsås och olivolja på skjortan) för att få till så mycket lokalfärg som möjligt.

Det blir mer och mer tydligt att det är Barbara Havers som är den mustiga personen i dessa böcker, Lynley flyter ihop med bakgrunden i sin färglöshet. Jag vill minnas att han var roligare i de tidigare böckerna och tycker det är lite synd att han fått bli en bakgrundsfigur. Havers är desto färgstarkare men blir nästan en parodi på sig själv ibland med sin usla klädsmak och sin egensinnighet… Nåja, historien är underhållande, med en del tvära kast. George berättar långsamt och omständligt men det är hennes komplicerade stil att göra så. Slutet är sorgligt och en cliffhanger till nästa bok.

En stark trea…kunde ha fått mer om den redigerats bättre enligt ovan…men det är bara min åsikt!

Köp den här, här eller här!

4 svar to “Läst: Just One Evil Act av Elizabeth George”

  1. Jag håller med dig, fick höra innan att jag skulle störa mig på all italienska. Tänkte att så farligt kan det ju inte vara, men det var det. Annars var det ju som du är inne på lite kul med miljöbytet.

  2. […] Andra som bloggat om boken är bland annat Frejas funderingar, Lottens Bokblogg och Läsa&Lyssna […]

Lämna en kommentar