Bokbloggsjerka 4-7 april

Idag handlar bokbloggsjerkan genom Annikas litteratur- och kulturblogg om en hjärtefråga för mig – deckaren som genre!!

Annika hade reagerat på ett blogginlägg där deckaren sades vara en genre som bestod av dåligt skrivna böcker, skrivna efter en förutsägbar mall. Annika svarade på inlägget och ställde dessutom jerkafrågan:

 

Hur ser din syn på deckargenren ut och hur ställer du dig till dåligt korrekturlästa böcker? 

Det kan knappast ha undgått någon att mina favoritgenres är de som vanligtvis betraktas lite skitviktigt som sk ”fulkultur”, dvs skräck, spänning och deckare. Jag blir så arg av det. Det finns så otroligt många skilda sätt att skriva en deckare på att det alls inte går att dra hela genren över en kam. Det finns samhällskritiska mästerverk som får en att ha ont i magen dagar efter man lagt ner boken (Gone, Baby Gone av Dennis Lehane), det finns hårdkokta böcker med en lysande svart humor (vad som helst av Stuart MacBride), det finns vardagsspänningen som utspelar sig på den svenska landsbygden i norr (Åsa Larssons finfina böcker), det finns underhållande bagateller som ändå uppfyller sitt syfte att roa och förströ på ett bra sätt (Camilla Läckberg…JA, jag gillar henne)…det finns hur många sätt som helst att skriva en deckare på. Allt passar förstås inte alla, jag gillar t ex blodiga och brutala deckare medan jag inte är så förtjust i pusseldeckare.

Gone, Baby, Gone (e-bok) Logan Mcrae (6) - Dark Blood (häftad) Till offer åt Molok (inbunden)Fyrvaktaren (pocket)

 

Att på nåt sätt hävda att en så vid genre generellt ska betraktas som fulkultur gör mig arg…på samma sätt som jag HATAR när folk rackar ner på t ex buskisen eller tv-såpor. Uppdelning i fin- eller fulkultur – vem ska bestämma över den? Smaken är bekant som baken och det finns inget facit. Men det finns din personliga smak, så håll huvudet högt och håll fast vid den!

För övrigt är det irriterande med stavfel och dålig korr i allmänhet men det är mer som en fluga i soppan – fiska upp den och ät vidare! Nä, den liknelsen var förresten inte så bra…:-)

16 kommentarer

  1. Jag skulle vilja lägga till fantasy till listan av skitlitteratur. Jag läser mycket fantasy i olika former och många har nedlåtande antytt att det är barn-/tonårsböcker. Det bästa vore om vi kunde sluta döma varandra.

  2. Deckare/Kriminalromaner är en livslång kärlek för mig, sen jag läste min första Agatha Christie för en evighet sen. Jag gillar att de ofta har samhällskritik invävda i sig, det ger en bild av tidsandan. Oavsett genre är dålig korrekturläsning ett otyg som kan förstöra hela läsglädjen trots en bra intrig! Jag har inte läst ”50 nyanser av…” men bläddrade i en kollegas bok, och på bara några sidor var det flera stavfel, syftningsfel och grammatiska fel. Jag hade aldrig klarat att läsa en sån bok!

Kommentera

