Bokbloggsjerka 21-24 mars

jerka11 Efter en flunsa som vägrar släppa, och med en tappad ork som gjort att jag vare sig läst eller bloggat speciellt mycket, så bryter vi ihop och kommer igen med en jerka genom Annikas litteratur- och kulturblogg! Veckans fråga lyder som följer:

 

Har du sett någon pjäs eller liknande som du av en eller annan anledning tvingades att se men som du absolut inte gillade?

Om du vill får du vända på frågan för att i stället berätta om en pjäs eller liknande som alla bara MÅSTE se. 

När jag gick på gymnasiet 1988 så åkte min klass till Stockholm för att se Eugene O´Neills pjäs  Lång Dags Färd Mot Natt på Dramaten…vilken snooze-fest! Det var det tråkigaste och mest pretentiösa jag utsatt mig för. Jag satt dessutom bredvid min lärare i svenska, och fick därför lov att fingera intresse istället för att ta mig en lur. Jag minns inget av handlingen, men minns att Jarl Kulle var med. När jag googlade på detta såg jag att även Peter Stormare, Thommy Berggren och Bibi Andersson var med i den uppsättningen, och säkerligen var pjäsen välspelad…men bortkastad på mig. Jag undrar verkligen om jag hade uppskattat den mer nu än vad jag gjorde då. Googlade också på handlingen och fick upp följande:

The action covers a single day from around 8:30 am to midnight, in August 1912 at the seaside Connecticut home of the Tyrones—the semi-autobiographical representations of O’Neill himself, his older brother, and their parents at their home, Monte Cristo Cottage. One theme of the play is addiction and the resulting dysfunction of the family. All three males are alcoholics and Mary is addicted to morphine. In the play the characters conceal, blame, resent, regret, accuse and deny in an escalating cycle of conflict with occasional desperate and sincere attempts at affection, encouragement and consolation.

Ingen glad historia således.

Jarl Kulle ca 1960. Bibi Andersson, 1957. 

Men jag tvingades också iväg med skolklassen för att se musikalen Cats (tror att det var 1987…) och den minns jag som en fest för ögonen!

CatsMusicalLogo.jpg

15 svar to “Bokbloggsjerka 21-24 mars”

  1. Just det där pretentiösa har jag väldigt svårt för, det måste liksom inte vara tungt och djupt för att vara bra.

  2. Cats som skolpjäs, lyxigt 😉 Själv blev det mest Shakespeare med skolan, och rätt okej faktiskt.

  3. Den där pjäsen låter ju inte så sprittande..

  4. Att spela teater för dittvingade skolklasser måste ibland kännas hopplöst för skådespelarna. Men bra ändå att skolungdomar ges chansen att få se något!

  5. Alltså, jag tror jag också såg den pjäsen fast med min pappa och styvmamma. I alla fall har jag läst den (pjäsen) och tyckte den var bra. Det var under min gymnasietid när jag slukade allt 😉

    • En sjuttonåring (som jag då var) ville hellre shoppa i Stockholm än att se mörka dramauppsättningar… Fast jag undrar vad jag skulle tycka om pjäsen såsom mogen (nåja) 42-åring!

  6. Cats låter som en lyxig och trevlig pjäs att se med skolan! Lång dags färd mot natt var kanske inte det mest genomtänkta valet för en skolklass… 🙂

  7. Cats tror jag inte att jag har sett, undrar om den går fortfarande i London? Funderar lite över vad jag ska se när jag åker dit i sommar… 😉

  8. Det tunga och svårbegripliga har aldrig varit något för mig heller.

  9. Usch va tråkigt att kolla på något man inte gillar. Vi var och tittade på något i sjuan, men jag har förträngt vad pjäsen hette.

  10. Den första låter verkligen trist, och inte direkt som något för skolklasser…

  11. Liknar min upplevelse när jag såg Chéri på Dramaten för ett par år sedan. Bra skådespelare men allt för pretentiös och urtrist handling.

  12. Jag är ingen teatermänniska, även om de få gånger jag varit på teater varit positiva upplevelser. Utbudet är inte så stort där jag bor, och när jag är i större orter prioriterar jag annat. Kanske borde fundera på att prioritera om…

Lämna en kommentar