Bloggstafett – Förr Eller Senare Exploderar Jag av John Green

Förr eller senare exploderar jag (häftad)

Jag har nyss läst John Greens underbara bok Förr Eller Senare Exploderar Jag, en bok som utspelar sig ur sjuttonåriga Hazels perspektiv. Hon vet om att hon ska dö snart och finner den största trösten i Augustus Waters, som hon träffar på en stödgrupp med unga som har cancer, och genom att läsa boken Ett Storslaget Lidande av Peter Van Houten. Hon läser den gång på gång och en av de saker hon mest av allt vill är att få reda på hur det går med personerna i boken efter att den abrupt tog slut. Hon anser att Van Houten skildrat på pricken hur det är att veta att man ska dö och önskar mer än något annat att få träffa honom. Och Augustus tar med henne till Amsterdam för att göra just detta. Där visar det sig att Peter Van Houten är ett vidrigt fyllo som spyr ur sig de mest fasansfulla saker utan att tänka på hur mycket han sårar eller kränker.

Jag tänkte mycket på karaktären Van Houten, hur han i mina ögon var en otroligt ledsen och sorglig människa, definitivt på gränsen till patetisk. Där Gus och Hazel, och även deras föräldrar, överlever genom att kunna prata och skämta om sjukdomen, där har Van Houten dragit sig in i ett snigelskal av självömkan och har blivit bitter och elak utan att egentligen vilja vara det tror jag. Orsaken till att han vet så mycket om att vara sjuk är att hans egen dotter dog vid unga år och efter det skrev han boken Ett Storslaget Lidande som terapi eller som ett sätt att få ha kvar dottern. Detta, och en massa alkohol, är hans tröst.

När han träffar Hazel och Gus så tror jag att han blir extra vidrig mot dem eftersom de påminner honom om dottern…och han har bara sarkasm kvar som skydd för sin sorg.

Jag tycker att det är bra att Green inte gör en helomvändning och låter Van Houten blomma upp och ”komma ut på andra sidan” genom mötet med Gus och Hazel. Det hade inte varit trovärdigt. Och även om han är en osympatisk människa så tycker jag ändå väldigt synd om honom. Och jag tror inte det är så svårt att bli sån om man målar in sig i ett sorghörn och ingen hjälper en ut.

John Green har skrivit en fin roman om kärlek i skuggan av döden, utan att för den skull bli sentimental. Det är uppfriskande. Läs den!

2 svar to “Bloggstafett – Förr Eller Senare Exploderar Jag av John Green”

  1. […] tack till Ingerun, Jonna, Alva, Johanna, Heléne, Linnea, Emeli, Amelie, Anna, Pia, Helen, Josefin, Lotta, Sebastian och Eva för att ni […]

Lämna en kommentar