Bokbloggsjerkan 22-25 mars!

jerka11 Annikas litteratur- och kulturblogg är tillbaka med den veckliga jerkan! Denna vecka lyder frågan:

 

Kan du ge exempel på en hyllad bok som du avskydde eller som du inte alls förstod dig på?

Annika skriver att hon kände så för Henry James hyllade spökhistoria När Skruven Dras Åt (vilket gjorde mig lite skakis, jag har just köpt den för att gotta mig i alla spökhistoriers moder…nåja, det kanske hör till allmänbildningen att ha läst den om man älskar skräck). Jag har känt så för många böcker, speciellt sk klassiker, men har två exempel som jag kan dra!

2004 var jag med i Jeopardy och blev faktiskt stormästare genom att kunna frågan/svaret på vilken bok Joseph Conrad skrivit som blev bl a manus till filmen Apocalypse Now. Svaret var Mörkrets Hjärta, en bok jag då inte läst men hört talas om. När jag vann så tänkte jag att jag var skyldig Conrad att läsa hans bok så jag fyndade den på en loppis och läste den…och avskydde den!! Den var urdålig tycker jag! Hade nog väntat mig något helt annat än vad jag fick. Iofs så händer det nog ofta att dåliga böcker blir bra filmer, t ex älskade jag Sagan om Ringen-filmerna men AVSKYDDE böckerna, vilket närapå gjort att jag åkt på stryk av riktiga Sagan om Ringen-fans när jag berättat det… Tyckte att det bara var en massa sånger och långrandiga beskrivningar…men själva grundhistorien är ju fantastisk vilket jag anser kom bättre fram i filmerna.

Så tycker jag…och det står jag för:-)!

Mörkrets hjärta (pocket) Sagan Om Ringen (kartonnage)

8 svar to “Bokbloggsjerkan 22-25 mars!”

  1. 🙂 Jag gillade båda dessa böcker men jag förstår att man kan tycka annorlunda!

  2. Mörkrets hjärta har jag inte läst, men Sagan om ringen gillar jag 🙂

  3. Jag har inte läst någon men tänkt Läsa Sagan om ringen,,nu åkte den längre ner på listan.

  4. Gillade verkligen Sagan om Ringen. Men det är väl det som är livet, att vi tycker så olika.

  5. Jag håller med om Sagan om ringen, både om böckerna och filmerna 🙂 Mörkrets hjärta har jag funderat på att läsa, det händer ju allt som oftast att den refereras till i andra böcker.

  6. Haha, jag gillar verkligen Mörkrets hjärta, men tycker nog också att Sagan om ringen är lite för sega, speciellt i början. Precis som du skriver är det en lysande grundhistoria men inte lika väl utfört.

  7. Försökt läsa första delen av Sagan om ringen men gillade den inte och jag har inte sett någon av filmerna. Har funderat på att läsa Mörkrets hjärta, men inte kommit längre än så. 🙂

  8. Läste Mörkrets hjärta under min utbildning och jag gillar den inte heller,
    Håller med om Sagan om ringen, de gör sig mycket bättre som film

Lämna en kommentar