Björn Löfgren – ljudboksinläsare och skådespelare!

Screenshot_20190829-003001_Storytel.jpg

Min debut Ulven finns numer som ljudbok på bl a Storytel, Nextory och Bookbeat – jätteroligt tycker jag och jag är stolt som en tupp. Inte minst för att inläsningen blev så bra, och inläsaren heter Björn Löfgren och är skådespelare. Jag passade på att fråga lite om hur det är att läsa in böcker. Here we go!

43249596_10156775813361972_6476915367900872704_n
(Herr Löfgren himself)

Q: Du är skådespelare och van att gestalta. Smaken är olika, vissa vill ha gestaltning och andra bara en inläsning, rakt upp och ner.  Hur tänker du runt detta?

A: Ja det där med gestaltning är ju verkligen lite tricky och en smaksak. Jag försöker att inte göra alltför mycket. Det är ju inte radioteater man håller på med när man läser in. Försöker lägga ett uns av gestaltning i dialogpartier för att skapa lite mer liv i berättelsen. Men jag jobbar oftast inte med olika röster på karaktärerna, utan försöker särskilja dom med små distinktioner i form av luftighet/heshet/basighet. För det mesta så får man tidiga indikationer på hur en karaktär låter, men ibland kommer dom först en bit in i boken och då händer det att man missar dom i förarbetet. Så därav att jag försöker undvika alltför mycket olika röster utan hålla det ganska neutralt.
Dialekter försöker jag också undvika att ge mig på, såvida jag inte känner att jag behärskar dom väl.  Men ibland så går inte det att undvika heller. Ett exempel var en bok jag läste in som utspelade sig i Norrland. Dom olika norrlandsdialekterna är inte dom jag är vassast på. Men det var väldigt tydligt i boken att dialogen var skriven på pitemål och det gick inte att neutralisera det. Och författaren hade ju valt att jag skulle göra den så det var bara att göra ett försök.

Kattguden - Ingerun SjösvärdLeverera dig själv - Ledarträning, coachning och karriärplanering - Stig HögstaJan Guillou - utifrån - Paul Frigyes
(Ett axplock av böcker som lästs in av Björn)

Q: Du läser in ljudböcker av olika genres, från fackböcker till barnböcker och deckare. Är du i olika ”modes” för olika genres?

A:  Jag brukar inte själv behöva gå in i nåt speciellt mode för en viss genre. Men man jobbar ju olika med de olika genren. Läser ju mest deckare och dyl så där gäller det att försöka skapa en stämning som passar. Med facklitteratur så gäller det att vara tydlig och pedagogisk, men samtidigt göra det intressant och bibehålla ett driv framåt. Lätt att det blir för enformigt och tråkigt annars.
Har inte gjort så mycket saker för barn eftersom jag har en röst som är mörk och lämpar sig bättre för deckare. Men där jobbar jag ofta med en röst som är lite mer luftig och lätt när jag väl läser in nåt för barn. Jag jobbar ju på en teater som gör uteslutande teater för barn och unga, men när man bara har rösten att uttrycka sig med blir det nåt annat.

1009143_10152898926555224_1190053236_o
(Björn verkar på Teater 23 i Malmö – en teater som gör föreställningar för barn och ungdom)

Q: Hur gör du inför en inläsning?

A: Jag jobbar ju hemifrån med mina inläsningar så jag har en stor möjlighet att lägga upp tiden så att mina pass blir korta och koncentrerade. Det är oftast det största hotet när man ska jobba med inläsningar. Att huvudet inte är med och är det inte är synk mellan huvud-ögon-mun-andning så går det jättedåligt. Då är det skönt att bara kunna stänga ner och göra nåt annat hemma utan att känna att man sakar studiotid för nån. Så gör man ett nytt försök lite senare. Fysiskt så är det ju att se till att andning och muskulaturen är uppvärmd.
Förberedelsen med materialet brukar vara att jag först brukar skumma igenom boken för att bilda mig en liten uppfattning av hela storyn, vilket personer som figurerar, samt var den utspelar sig. Sen inför varje pass brukar jag se över det jag ska läsa lite mer noggrant för att känna vad det är för stämning i just det kapitlet.

Q: Vilka inläsare gillar du själv – om du nu lyssnar på ljudböcker?

A: Här måste jag vara ganska tråkig att säga att jag lyssnar faktiskt inte på ljudböcker själv. Har enbart lyssnat bitvis för att höra hur andra jobbar och låter när dom läser in. Och anledningen till att jag inte lyssnar är att när jag lyssnar på nåt så är det musik eller podcasts. Jag föredrar att sitta med den fysiska boken. Det är en avkoppling för mig. Men andra inläsare som jag tycker är väldigt bra är Tomas Bolme, Katarina Ewerlöf, Mattias Linderoth och Kerstin Andersson.

Visa källbildenVisa källbilden
(Tomas Bolme och Katarina Ewerlöf, två av mina favoriter också)

Q: Vad är dina egna favoritböcker, både att läsa och läsa in?
Jag gillar att läsa in dom böcker som är välskrivna och välöversatta, det gör mitt arbete enklare och roligare. Svårt att peka på speciella verk. Vill helst ha en variation av genrer. Men välskrivna deckarserier en alltid kul. Som t e x Robert Hunter-serien av Chris Carter där jag just har läst in den femte delen. Från tiden då jag jobbade som talboksinläsare på bibliotekstjänst så blev jag alltid glad när det stod en ny bok i min hylla från Lee Childs Jack Reacher-serie eller Jeffrey Deavers Lincoln Rhyme-serie.

Nattjägaren - Chris CarterKrucifixmördaren - Chris Carter
(Chris Carter – riktigt våldsam välskriven krim)

Gillar när böcker har lite humor i sig. Några som är väldigt bra på det är ju Erlend Loe, Terry Pratchett och Fredrik Backman. En bok som jag tyckte var fantastisk när jag läste den för en herrens massa år sen var Hundra år av ensamhet av Gabriel Garcia Marquez. När det gäller böcker för barn och unga så gillar jag Jakob Wegelius väldigt mycket.

Visa källbildenMördarens apa (storpocket)

 

Tack ska du ha, Björn, både för den fina inläsningen av Ulven och för din tid!

Lämna en kommentar