Bokbloggsjerka 31 mars – 3 april

 

Fredagen är här och bokbloggsjerkan med den! Denna vecka undrar Annikas litteratur- och kulturblogg följande:

Hur viktigt är det med research tycker du? Kan det bli för mycket ibland, stör det dig när författaren inte verkar ha någon aning om vad denne skriver, etc.

Visst är det viktigt med research men för det mesta kan jag ha överseende med om inte alla småsaker stämmer ifall jag sugs in i historien. Jag kan tänka mig att det är jobbigare för t ex poliser eller advokater att läsa deckare där arbetsmetoder beskrivs helt felaktigt.

En författare som jag tycker är duktig på att föra in fakta i sina böcker så att det framstår som insatt men ändå underhållande är Nora Roberts. Hon skriver egentligen samma bok igen och igen men eftersom hon är så skicklig på att byta miljö så är det ändå väldigt intressant. Hon har t ex förlagt handlingen på vingårdar, på auktionshus, som brandutredare, som dyklärare, som vildmarksranger osv. Och miljöerna beskrivs på ett mycket trovärdigt sätt varje gång. Skickligt!

I nattens hetta (häftad)På slaget tolv (e-bok)

10 svar to “Bokbloggsjerka 31 mars – 3 april”

  1. intressant med exempel också!

  2. Jag kan, tyvärr, bli ganska arg om researchen inte riktigt är där. Men jag kan också ha förståelse för att det är svårt att få allt helt rätt…

  3. Kan inte vara lätt att vara polis och läsa en riktig dålig deckare 🙂

  4. Jag har inte tänkt på Nora Roberts böcker på det sättet, men visst är det så.

  5. Har bara läst någon bok av Nora Roberts, men de jag läst har varit trevliga och känts trovärdiga.

  6. Ja, Nora Roberts verkar vilja ha med massor av fakta i sina böcker. Så mycket att det faktiskt störde mig i den senaste jag läste 🙂

  7. Ja, trovärdigheten är viktig.

  8. Men nu blev man ju förstås jättefrestad att läsa något av Nora Roberts! 🙂

Lämna en kommentar