Läst: Skrivet i Eld av Simon Beckett

Skrivet i eld

Skrivet i Eld (Written in Bone) av Simon Beckett (2007) – ♥♥♥♥
Minotaur

Läkaren och rättsantropologen David Hunter kallas till den lilla ön Runa i Yttre Hebriderna i ett rent rutinärende. De svårt brända kvarlevorna av en människa har påträffats i en enslig stuga och polisen betraktar det hela som en tragisk olyckshändelse.  Men när Hunter undersöker liket kommer han fram till att det är mycket som inte stämmer. Det är fråga om ett mord, och han kallar på förstärkning från fastlandet. Då bryter stormen lös och ön blir helt isolerad.
En mördare går lös på Runa och skräcken sprider sig i det lilla samhället. Skräcken är befogad snart visar det sig att mördaren bara har börjat.

Beckett lyckas verkligen med i princip allt i den här boken, den är välskriven, spännande och har både en och två riktigt snitsiga plot-twists i slutet. Även om persongalleriet är rätt begränsat så är det i alla fall inte lätt att gissa vem mördaren är och att gissa motivet är helt omöjligt. Det här är engelsk deckare när den är som bäst. Jag kan till och med ha överseende med att vissa delar av boken berättas i jag-form och det brukar jag ha lite svårt för annars… David Hunters förflutna gör honom till en melankolisk och sorgsen man, och jag gillar också att det bara hintas om händelserna i det förflutna. Delarna om antropologundersökningarna är också spännande och ger en annan vinkel än del klassiska polisvinkeln!

Riktigt bra och väl värd en fyra!

Köp den här eller här!

3 svar to “Läst: Skrivet i Eld av Simon Beckett”

  1. Ja, den är värd en 4.
    Jag förmodar att du snart ska läsa den 3 boken om D Hunter Dödens viskningar. Jag tyckte att den inte var lika bra som de tidigare böckerna.

  2. Har en eller två böcker liggandes av Simon Beckett som jag har fått av en arbetskamrat. Har fortfarande inte fått tummen ur att läsa någon av dem, men din recension av honom bådar ju gott och man blir ju lite sugen på att testa en bok utav honom nu.

Lämna en kommentar