Läst: Där Ingen Vind Blåser av Annika Sjögren

Där ingen vind blåser

Där Ingen Vind Blåser av Annika Sjögren (2007) – ♥♥♥♥
Ordfront Förlag

Vad kan ha hänt tolvåriga Sandra? I småstaden Härnösand, där alla känner varandra, är det ju tryggt att bo. Vem kunde tro att ett barn kan försvinna medan hon säljer kakor för att tjäna pengar till en klassresa?
Men Sandra är inte försvunnen, hon är död. Och när hon hittas börjar fasaden spricka. Det visar sig att allt inte är som det verkar bakom radhusens staket. Många av de till synes vanliga invånarna har hemligheter som de vill ska förbli dolda. Är det en slump att just Sandra mördades, eller finns det ett skäl till att hon blev ett offer?

Jag har sagt det förr – Annika Sjögren förtjänar mer uppmärksamhet och cred för sina välskrivna, spännande böcker i samma andra som Ruth Rendell! Under förortsidyllen finns mörka djup som kan bli ödesdigra när ödet spelar in. Detta är Sjögrens debut och den är stark. De olika huvudpersonernas perspektiv varvas effektivt och historien rullas sakta upp. Många tragiska händelser i det förflutna visar sig ha betydelse för nuet. Jag rekommenderar er att läsa alla Sjögrens böcker, fyra stycken har de blivit och de är ”döpta” efter de olika elementen, denna bok efter vinden (samt Ur Havet Stiger Vågorna, Som Glöd Blir Till Aska och Allt Vad Marken Gömmer). Jag gillar teman och de har också koppling till handlingen i böckerna! Nu ska jag läsa den enda jag har oläst av Sjögrens böcker, Ur Havet Stiger Vågorna. Jag är rätt säker på att det blir en trevlig upplevelse.

Enfyra blir det…jag älskar sådana här spänningsromaner och Sjögren skriver väldigt bra!

Köp den här eller här!

Kommentera

