Läst: Jaktmark av Helene Tursten

Jaktmark

Jaktmark av Helene Tursten (2014) – ♥♥♥
Kabusa Böcker (recex)

Embla Nyström är 28 år och jobbar som polis. Dessutom är hon nordisk mästarinna i lätt weltervikt. När hon som vanligt åker hem till sin barndoms Dalsland för att vara med i årets älgjakt bryts semestern brutalt när två av medlemmarna i ett annat jaktlag försvinner spårlöst.

Jag gillar karaktären Embla bättre än Turstens tidigare polishjälte Irene Huss och jag tror det beror på att Embla har en svärta i sig som gör henne mer intressant än Huss, som mer lever ett lyckligt medelklassliv. Man får skymta nåt förfärligt som tidigare hänt och som format Embla. Jag kunde rätt snabbt avgöra vem mördaren var och vem M var…men jag hade nöje av boken ändå, inte minst för de fina människo- och jaktskildringarna. Surpuppan Sixten var min favorit.

Välskrivet och underhållande trots en viss förutsägbarhet. En trea i betyg.

Köp den här, här eller här.

Lämna en kommentar