Läst: Monogrammorden av Sophie Hannah

Monogrammorden : ett nytt fall för Hercule Poirot (inbunden)

Monogrammorden (The Monogram Murders) av Sophie Hannah (2014) – ♥♥♥
Bookmark Förlag (recex)

London, 1920-tal. Under sin sedvanliga torsdagsmiddag på Pleasants Coffee Shop råkar Hercule Poirot på Jennie. Hon är jagad, rädd och påstår att hon kommer att bli mördad, men att mordet på henne är det enda sättet att skipa rättvisa.
Samma kväll inträffar tre mord på det eleganta Bloxham Hotel. Tre offer påträffas i tre olika sovrum vart och ett med en manschettknapp med ett monogram i munnen.

Jag upptäckte Agatha Christie när jag var runt 14 år och ett tag var det de enda böcker jag läste – tur att hon var så produktiv. Vissa av dem är riktigt genialiska (Mordet på Orientexpressen och Tio Små Negerpojkar) fast jag måste säga att både miss Marple och Poirot egentligen är rätt outhärdliga i sin beskäftiga nyfikenhet… Den här boken är skriven i Christies anda, en tvättäkta pusseldeckare som utgår mer från gåtan än från blod och splatter. Nu är det dock så att min deckarsmak ändrat sig åt det mer makabra hållet vilket gör att detta blir lite för tamt för mig. Handlingen är visserligen fiffig men totalt osannolik och slutet passar inte riktigt in med resten av tonen i boken. Men det är välskrivet och underhållande, visst är det det. Även om jag minns Poirot som ännu mer självupptagen! De purengelska miljöerna (den lilla byn och det snobbiga hotellet) är fint skildrade.

En underhållande pusseldeckare! Det blir en stark trea i betyg.

Köp den här, här eller här!

Lämna en kommentar