Lyssnat på: 11/22/63 av Stephen King

11/22/63 (ljudbok)

11/22/63 av Stephen King (2011) – ♥♥♥♥
Simon & Schuster

Om du fick chansen att förändra historien, och därmed framtiden, skulle du ta den då? Jake Epping, en engelsklärare från Maine, hittar ett sätt att ta sig tillbaks i tiden till 1958. Genom att förhindra mordet på John F Kennedy hoppas han kunna förändra framtiden till det bättre. Men han hade inte räknat med att historien kanske inte vill bli ändrad, och att handlingar kan få konsekvenser han aldrig anat.

Hail to the King! Jag tyckte att han tappade fart i slutet av 90-talet och har inte brytt mig om att kolla upp hans senare böcker. Men så lyssnade jag på novellsamlingen Full Moon, No Stars och insåg att mästaren var tillbaka! Doctor Sleep var en värdig uppföljare till The Shining och nu denna…all heder åt kungen av skräck! 11/22/63 är ingen skräckroman, även om han helt enkelt inte kan låta bli att ta med lite sådana element (när Jake konfronterar Lee som just står i begrepp av skjuta JFK). En vansinnigt välskriven (och uppläst, Craig Wasson läser texten helt magiskt bra) spänningsroman och ett tidsdokument över livet i USA i slutet av 50-talet, och början av 60-talet är väl vad det kan beskrivas som. King berättar i Jakes jag-perspektiv hela boken, som om Jake skriver en dagbok över de händelser som skett. Det är svårt att skriva så utan att tappa en massa information som någon annan karaktär kanske har bättre koll på är berättar-jaget men King är så driven att han med olika knep får med all info som behövs, kanske genom att någon väl till Jake fyller i luckorna genom att berätta för Jake en massa saker. Sen en bonus för oss King-nördar…Jake tar en tur till Derry, alldeles efter att Förlorargänget stridit mot Det…och han träffar Richie och Bevvie vilket jag tycker är en fin bonus för oss fans. King är duktig på att skriva in såna easter-eggs och jag blir barnsligt förtjust varje gång.
Berättelsen slutar vemodigt men ändå rätt lyckligt och slutet känns logiskt. Även om man kanske önskat Jake lite mer lycka. King tillskriver slutet sin son, skräckförfattaren Joe Hill, som tydligen hade kommit med förslag som var bättre än pappa King ursprungligen tänkt. Jag tror de hjälper varandra i påhittandet, de där två. Och de gör det så bra!

En fyra i betyg till en rafflande spänningsroman. Craig Wasson läser mycket bra!

Köp den här, här eller här!

Ett svar to “Lyssnat på: 11/22/63 av Stephen King”

  1. […] Den bästa boken jag lyssnat på i år är 11/22/63 av Stephen King! Läs recensionen här! […]

Lämna en kommentar