Lyssnat på: Needful Things av Stephen King

Needful Things: The Last Castle Rock Story

Needful Things av Stephen King (1992) – ♥♥♥♥+
Workman Pub Co

En ny affär har öppnat i Castle Rock, Maine. I den kan man hitta allt vad man vill…fast det kostar. Och man betalar inte nödvändigtvis med pengar.

Stephen King är en av mina absoluta favoritförfattare. Men tyvärr är jag mest förtjust i hans tidigare böcker, någonstans runt när Needful Things kom ut tyckte jag att böckerna blev sämre och nuförtiden läser jag inte hans nyskrivna böcker alls. Vilket är trist. För när King är bra är han RIKTIGT bra! Och det är den här boken. Den har allt, en bra grundhistoria, fantastiskt persongalleri, svart humor, nöjet att få återse gamla bekanta från tidigare böcker och en härlig ”bad guy” i form av affärsinnehavaren Leland Gaunt. King har själv läst in den här boken och jag måste säga att han gör det mycket bra! Man anar Mainedialekten i hans egen röst så det passar perfekt och han lever sig med i dialogen på ett sätt som de mest drivna uppläsarna gör, och som tillför texten så mycket. Den här boken är fantastiskt rolig också, schismen mellan baptisterna och katolikerna t ex är enormt skojigt beskriven, och rivalerna om Elvis gunst får mig att skratta.

En riktigt bra King-bok från hans storhetstid! Och även om boken i sig är bra så rekommenderar jag Kings egna inläsning. En stark fyra!!

Köp den här eller här!

Lämna en kommentar