Bokbloggsjerka 1-4 februari

Veckans jerka genom Annikas litteratur- och kulturblogg ställer följande fråga:

Är du en ”samlare” av saker som kan kopplas till litteraturen (böcker, bokmärken, muggar med litteraturmotiv, etc)?

Annika svarar själv att hon samlar på böcker om skrivande, och det gör jag också. Senaste förvärvet var Dag Örhlunds bok Skriv din bok och sälj den, och den hade jag stort nöje av, många handfasta tips och dessutom en liten biografi över herr Öhrlunds skrivande liv!

Skriv din bok och sälj den! (kartonnage)

Förutom böcker om skrivande så samlar jag på böcker i stort, de böcker jag gillar vill jag äga och samlingen växer hela tiden. Jag känner mig rik när jag tittar på min boksamling! Speciellt glad och samlingsbenägen blir jag när en bokserie är komplett, t ex Stephen Kings böcker om Det svarta tornet (som jag förstås har alla av), bokstavsdeckarna av Sue Grafton (A-U…tror jag hon har kommit upp till, jag har absolut inte alla men målet är att ha en komplett uppsättning, fast då blir det en blandning av engelska och svenska eftersom inte alla är översatta…jag har kanske 10 stycken i en salig oordning, blir jätteglad när jag ser en jag inte har på loppis eller så…), Sjöwall-Wahlöös romaner om ett brott (finns 10 stycken, har nästan alla).

Svaret blev kanske att jag inte samlar på så mycket annat än böcker men att jag blir extra glad om jag får ihop alla böcker i en serie!

 

10 svar to “Bokbloggsjerka 1-4 februari”

  1. Visst är det jättekul när man fått ihop en hel serie. Är de dessutom i samma utförande så det ser snyggt ut i bokhyllan så är det ännu bättre.

  2. Böcker är bra att samla på! 😀

  3. Vad många som verkar samla på Stephen Kings böcker. Jag samlar inte på dem och inte på något annat heller.

  4. Tack för tipset, den där boken skall jag kika närmare på eftersom jag skriver en del. Bokmärker ditt inlägg. Rent digitalt alltså, jag samlar inte heller på bokmärken 🙂

  5. Stephen Kings böcker har jag köpt på mig allteftersom de kommit ut, sedan mitten av 80-talet, så där har det blivit några stycken.

  6. Ibland roar jag mig med att kolla på antikvariat vad de tar för Kings gamla böcker som jag redan har i hyllan. Det är riktiga dyrgripar som står här har jag upptäckt. Men just de böckerna kommer aldrig att vara till salu 🙂

Lämna en kommentar