Läst: Skalpelldansen av Jenny Milewski

Skalpelldansen av Jenny Milewski (2012) – ♥♥♥♥
Telegram Bokförlag (recensionsexemplar)

Författaren Jonas Lerman skriver framgångsrika böcker om den bindgalna kirurgen Carl Cederfeldt vars främsta hobby är att tortyrmörda tonårsflickor i sitt garage. All kritik mot det våldsamma och grymma innehållet i hans böcker avfärdar han med att allt bara är på låtsas och inte har något med verkligheten eller honom själv att göra. Men när märkliga saker börjar hända jonas och andra i hans omgivning så börjar han fundera om allt verkligen är på låtsas. Och om fantasifoster kan döda.

Jag älskade den här boken och är mycket imponerad av Milewskis debut! En orsak till att jag blev så förtjust är att hon verkligen tar ut svängarna, jag tycker om råa och otäcka böcker och här läggs inte fingrarna emellan (möjligen ett avhugget finger) när det gäller att beskriva makabra scener. Det blir heller inte ”tortyrporr” av det hela utan det otäcka vävs in i ett sammanhang. Prosan är driven och skön att läsa och verkar definitivt inte som ett förstlingsverk för mig eftersom det känns självsäkert och med ”flow”. Extra roligt är det förstås att jag bor rätt nära Ängelsberg (där huvudpersonen Jonas mamma bor) och känner igen den miljöbeskrivningen…:-)! Ett stort plus till slutet, är ett riktigt skräckslut som inte är speciellt publikfriande… Jag läste i författarinformationen att Milewski skriver på nästa bok och att den också ska bli läskig…det låter lovande och jag ska definitivt läsa den direkt när den kommer. Sverige har fått en skräckdrottning! Hoppas nästa bok har fler övernaturliga element (om man nu får önska sig något). Roligt att flera svenska tjejer gett sig in i genren, läste ju just Tistelblomman av Amanda Hellberg och den var också mycket bra. Även om Milewskis och Hellbergs sätt att skriva är mycket olika så är de bra på varsitt sätt.

Det blir en fyra i betyg. Om du gillar Stephen King så gillar du Skalpelldansen!

Köp den här eller här!

Jämför bokhandlarnas priser på boken Skalpelldansen!

Ett svar to “Läst: Skalpelldansen av Jenny Milewski”

  1. […] tyckte mycket om Milewskis debutbok Skalpelldansen (läs recension här) och den här boken är också bra fast alls inte lika blodig som Skalpelldansen var. Man kan […]

Lämna en kommentar