Läst: Kom I Min Famn av Caroline Eriksson

Kom i min famn (inbunden)
Kom I Min Famn av Caroline Eriksson (2019) – ♥♥♥♥
HarperCollins Nordic

Hur skulle du reagera om du en dag kontaktades av en främling som avslöjar något som får hela din värld att vändas upp och ner? Det är vad som händer Thomas, en gift man med en fyraårig dotter, en man som prioriterar familjen och sätter en ära i att vara en god människa. Samtalsterapeuten Simone Boman får ett uppdrag på företaget där Thomas arbetar och vinner snart hans förtroende. Allteftersom de kommer varandra närmare får hon svårt att hålla den professionella distansen, samtidigt som hon brottas med sina egna demoner. Snart finner hon sig indragen i något mycket större och mörkare än hon någonsin kunnat förutse.

Det här är första delen i serien om Simone Boman och författaren kallar genren Family Noir. Det är en av mina favoritgenres – att få följa med en ”vanlig” familj på vägen ner i något slags vansinne som beror på slumpmässiga händelsen eller kanske karma som kommer tillbaka för att bita dig därbak. Jag känner verkligen med Thomas som försöker göra allt rätt men ändå går det käpprätt åt pepparn. Beskrivningarna av hur han kämpar med att bemästra sin nya roll (som kommit neddimpande från ingenstans) är rörande. Det går inte att säga så värt mycket mer om man ska låta bli att spoila. Det här är en riktigt bra och läsvärd spänningsroman om vardagsvansinne. Caroline Eriksson är en riktigt bra författare och jag ser fram emot mer family noir i nästa del i serien om Simone Boman!

En fyra i betyg. Jag slukade boken i stora tuggor!

Köp den här, här eller här.

Ett svar to “Läst: Kom I Min Famn av Caroline Eriksson”

  1. Kerstin Dahlqvist Says:

    Jag tycker det är en obehaglig bok. Eller rättare sagt, handlingen är det. Vad jag menar är att det är klart att alla brott är obehagliga/hemska. Men just för att det är n family noir med ett brott så är den obehaglig. Jag skulle ge den 3 i betyg. Utan att spoila handlingen så kan jag förstå mördaren och jag tycker inte synd om offret. Obs! Förespråkar inte våld/mord.

Lämna en kommentar