Läst: Eldnatt av Yrsa Sigurdardóttir

Eldnatt (inbunden)

Eldnatt  (Hörfdu á mig) av Yrsa Sigurdardóttir (2012) – ♥♥♥♥
Modernista Books (recex)

Vårdhemmet för gravt handikappade förvandlades till en helvetisk dödsfälla när hela huset en natt stod i lågor. Fem dog i elden, den enda överlevande, en pojke med Downs syndrom, dömdes för mordbrand.
Men var han verkligen skyldig? Händelsen har nästan hunnit falla i glömska när advokat Thóra Gudmundsdóttir blir påmind om den, av en ny bekantskap som hon hellre vore utan. En långtidsdömd pedofil på samma anstalt som pojken tycks ha ett lika sjukligt som skrämmande sinne för att skaffa sig kunskap i fallet. Vilka är hans intressen? Varför har han kontaktat henne?
Samtidigt börjar en radiojournalist få hotfulla samtal till sitt program. Det är uppenbart att fler brott, med dödlig utgång, kan kopplas till branden. När hela sanningen gör sig hörd innebär den en fasa som går bortom naturen.

I mina ögon har Yrsa Sigurdardóttir tagit steget förbi de andra, mycket duktiga, isländska författarna och upp på klar favoritplats! Jag tycker mycket om det övernaturliga inslaget i boken och hela storyn var väl genomtänkt och lagom obehaglig. Huvudpersonen Thóra Gudmundsdóttir är sympatisk och levande beskriven, liksom de övriga karaktärerna. Trots att det finns en hel del obehagliga inslag i boken så hemfaller inte författaren till att vältra sig i dessa utan man får endast skymta dem, det är raffinerat och egentligen mer obehagligt eftersom ens egen fantasi gärna gör jobbet mer grundligt än en författare skulle gjort när det gäller att fylla i luckor…åtminstone min fantasi:-)! Det är också roligt att läsa och lära sig mer om grannlandet Island som åtminstone jag inte vet så mycket om. Den dåliga isländska ekonomin t ex, som verkar göra att stora delar av befolkningen är arbetslösa och fattiga.

Det här är det fjärde boken av Sigurdardóttir som är översatt till svenska, tre böcker har tidigare givits ut på svenska av Damm Förlag såvitt jag förstår. Jag ska kolla in dem och hoppas att hennes nyaste bok översätts snart också! Mycket bra! En stark fyra till en trevlig ny bekantskap!

Köp den här eller här!

5 kommentarer

  1. Det här är en författare jag varit nyfiken på ett tag nu. Måste också pröva!
    Idag har jag läst ut en 5-poängare! Keplers Sandmannen tyckte jag verkligen var jättebra. Deras bästa, och då har jag ändå tyckt mycket om de tidigare.

Kommentera

