Lyssnat på: Män Ur Mörkret av Håkan Östlundh

Män ur mörkret (ljudbok)

Män Ur Mörkret av Håkan Östlundh (2014) – ♥♥♥
Ordfront Ljud

En solig fredag i maj tar Finkalks informationschef Michael Nordborg årets premiärdopp i poolen. När han klättrar upp ur vattnet gömmer sig någon i skuggorna inne i huset. Tre dagar senare kommer hans fru hem från en weekendresa och hittar honom död i en av däckstolarna – bunden och torterad. Ett dygn senare upptäcks en politiker mördad i sin lägenhet i Visby. Hon har skrivit en debattartikel där hon uttalade sitt stöd för Finkalks omstridda kalkbrott på norra Gotland.
För de anhöriga till offren är det givet att mördaren finns bland den grupp militanta aktivister som försökt sätta stopp för den nya kalktäkten. Fredrik Broman och hans kollegor är inte lika säkra. Gärningsmannen tycks ha planerat morden in i minsta detalj. Det finns varken fingeravtryck, DNA eller andra användbara spår på brottsplatserna. De söker en mördare som har en nästan övernaturlig förmåga att överlista sina förföljare.

Det här är den sista boken i Östlundhs serie om Fredrik Broman. Det är dock inte, i mitt tycke, den bästa boken i serien. Boken öppnar starkt med ett otäckt mord, men sen avtar tempot och jag är lite besviken på slutet. Den intressantaste bihistorien är om den sadistiske tjuvfilmaren och den kvinnliga polisen. Jag tycker att Östlundh alltid har en bra mix av kriminalberättelse och karaktärernas privatliv. Då ger det också mest att läsa serien i ordning. En trea i betyg blev det, lite snålt kan tyckas men jag tyckte inte om uppläsaren. Jag gillar gestaltande uppläsare där dialogen levandegörs. Här föll de bitarna platt och därför drog det ner det allmänna intrycket. Kanske skulle betyget blivit högre om jag läst boken i pappersformat istället. En trevlig deckare är det i alla fall och hela Broman-serien är väldigt bra krim. Den bästa på att ta tillvara de fina Gotlandsmiljöerna är dock Anna Jansson tycker jag.

En trea i betyg!

Köp den här, här eller här!

Lämna en kommentar