Läst: Mannen Utan Hjärta av Camilla Grebe och Åsa Träff

Mannen utan hjärta (inbunden)

Mannen Utan Hjärta av Camilla Grebe och Åsa Träff (2013) – ♥♥♥
Damm Förlag (recex)

En kvav sommardag hittar Miguel Alemany sin sambo, antikhandlaren och mediaprofilen Jussi Ståhl, brutalt mördad i sitt hem på Södermalm. Jussi har skjutits till döds och därefter har hjärtat skurits ur kroppen och placerats i en antik silverskål, som ett groteskt stilleben.
Psykologen Siri Bergman erbjuds i samma veva jobb inom polisens gärningsmannaprofilgrupp av sin gamle studiekamrat och vän Vijay. Hon hamnar mitt i utredningen av det makabra mordet på Jussi Ståhl.
Det som på ytan ser ut som ett enstaka vansinnesdåd växer snabbt till någonting betydligt mer oroväckande. Fler brutala mord på män skakar Stockholm. Det blir snabbt uppenbart att en gemensam nämnare är männens sexuella läggning. Men rör det sig verkligen om rena hatbrott eller står sanningen att finna långt tillbaka i offrens förflutna?

Jag gillar verkligen böckerna om Siri Bergman, hon är en trovärdig huvudkaraktär för hon känns mänsklig tycker jag. Jag gillar också att det är en deckare med en annan infallsvinkel än den rent polisiära eftersom Siri är psykolog. Storyn är ganska enkel men den berättas väl och spänningen håller i sig till slutet, trots att jag klurade ut hur det förhöll sig ganska tidigt i boken. Det läggs dock ut lite ”red herrings” så alldeles självklart var det minsann inte! En spännande och välskriven deckare!

Det blir en stark trea i betyg! Jag läser mycket gärna mer om Siri!

Köp den här eller här!

Ett svar to “Läst: Mannen Utan Hjärta av Camilla Grebe och Åsa Träff”

  1. Den här har jag hemma, har också gillar Siri hittills! 🙂

Lämna en kommentar