Intervju med spänningsförfattaren Monica Rehn!

Svensk krim lever och frodas på ett storartat sätt. För ett tag sedan läste jag en väldigt bra krimhistoria som heter Moratorium, skriven av debutanten Monica Rehn. Jag har fått tillfälle att fråga henne några frågor om skrivande och inspiration! Det tackar jag för!

monica_rehn_photo_gustav_karlsson_frost-1

 

  1. Jag läste att du började skriva efter att ha gått en skrivarkurs. Vad gick du för kurs och hur fick den dig att få ut historien ur huvudet och ner på papper?– Tidigare har jag haft tankar på att skriva faktaböcker. Längre än till tanken kom jag dock aldrig. För sex år sedan var jag på en releasefest. Det väckte en lust att själv försöka. Utan att berätta det för någon beställde jag en distanskurs och påbörjade embryot till det första manuset, men de eleganta formuleringar som trängdes i huvudet blev generande banala på pappret. Jag skaffade alla skrivarhandböcker jag kunde få tag på. Stephen King fick mig att förstå att det är ett hårt arbete både att bli och att vara författare. King underströk vikten av att behärska alla verktyg för att kunna skriva bra böcker.
    Med den insikten anmälde jag mig till grundkursen i att skriva spänning för Annica Wennström på Skrivarakademin i Stockholm. Sedan blev det hennes fortsättningskurs och även ett par sommarkurser på basnivå.När jag fått ordning på sådant de flesta nybörjare brottas med: perspektiv, gestaltning, tempus och vikten av att ha en historia att berätta, kom jag in på Sören Bondesons författarskola. Hela sju terminer har jag gått hos Sören och det är där mina två manus har vuxit fram och även det tredje som jag skriver på nu. Att gå skrivarkurser är något jag rekommenderar alla som vill skriva. Det är ovärderligt att få feedback på sin text från läraren och de andra deltagarna. Inte minst är det nyttigt att visa sitt alster för andra. Jag lär mig mycket även genom att läsa och analysera andras texter. Dessutom är det värdefullt att få prata om skrivandet med likasinnade, för det är sällan omgivningen förstår vilken process det är att få ur sig ett manus.is

    rehn_moratorium_omslag_inb_0

  2. Moratorium är ditt andra fullängdsmanus. Vad handlade det första manuset du skrev om och är det något du tänker jobba på och eventuellt ge ut?– På samma sätt som i Moratorium använde jag juridiken som en motor för att skapa komplikationer som driver karaktärerna att handla. I mitt första manus hade jag dock för många lösa delar som inte kunde knytas till berättelsens kärna, vilket jag fick veta av lektören Jenny Bäfving som jag anlitade efter att det hade refuserats av förlagen. Hennes utlåtande gjorde att jag fördjupade mig i dramaturgi och hur man skriver filmmanus. Hon fick mig även att förstå hur viktigt det är att karaktärerna har tydliga drivkrafter. Refuseringarna sporrade mig att försöka åstadkomma något bättre. Trots att jag hade skrivit på första manuset under två och ett halvt år och fått ihop 440 sidor var det inte svårt att släppa det. Det räckte att jag bevisat för mig själv att jag klarat av att slutföra ett helt manus.– Det är möjligt att jag gör en omarbetning av första manuset, för jag gillar historien. Utan att avslöja för mycket kan jag säga att den handlar om en man och en kvinna som växte upp i samma stad. Många år senare, när kvinnan avtjänat ett längre fängelsestraff utomlands återvänder hon till Sverige och söker upp sin barndomsvän där hon får bo. Hennes förflutna gör att hon inte kan skaffa sig ett riktigt arbete så efter en tid föreslår hon vännen som jobbar på bank en i hennes tycke strålande affärsidé.Hem
  1. Moratorium ges ut på Modernista, ett av de vassaste förlagen i Sverige när det gäller att ge ut krim. Hur kom det sig att Moratorium hamnade på Modernista?– Det var en sådan bekräftelse att just Modernista ville ha min bok. Dessutom har de givit ut en av mina favoritböcker: Gone Girl av Gillian Flynn.– Först skickade jag manuset enbart till Modernista. När svaret dröjde och sommarsemestrarna närmade sig tänkte jag att jag inte ville hamna i den flod av manus som kommer in till förlagen efter sommaren. Därför skickade jag det till ytterligare några förlag. Två hörde av sig med positiv respons, men då hade Modernista ringt och ville ge ut min bok.
  2. . Berätta lite om hur du fick idén till Moratorium och vad titeln betyder.

    – Tyvärr kan jag inte berätta hur jag fick idén utan avslöja för mycket om handlingen. Men när jag har hittat en idé eller ett tema jobbar jag med olika slags synopsis för att få överblick. Det är också bra att kunna sammanfatta vad boken handlar om i en mening: [bokens titel] handlar om en [beskrivning av huvudpersonen] som [vad huvudpersonen gör] för att [vad personen vill]. När ramarna är satta är det lättare, och inte minst roligare, att släppa loss fantasin och kreativiteten. Jag vet vart jag ska och vad syftet är. Alla fungerar givetvis olika i sitt sätt att skriva och det kan ta tid att hitta sin metod. Den som gång på gång får fantastiska idéer och skriver tills det blir tvärstopp på sidan trettio kan prova att utveckla idén först genom att skriva synopsis. Det gäller särskilt om ambitionen är att skriva handlingsdrivet, med en komplicerad intrig och flera perspektiv.– Moratorium är en latinsk term som innebär ett fördröjande eller undantag av verkställighet till dess att ett krav har uppfyllts eller ett tillstånd har upphört. Begreppet Moratorium har olika betydelser inom till exempel psykologi, religion, juridik, ekonomi och krig.– I min bok använder jag termen i den betydelse som används inom psykologin. I prologen framgår innebörden av begreppet som också blev bokens titel. Så här har jag skrivit:”Känslan av tomhet, mitt moratorium, har varat länge. Jag har befunnit mig i ett vakuum. I gränslandet mellan det som hände och det som sedan ska komma, måste komma. Min tålighet har testats. Min förmåga att uthärda smärta har prövats ännu hårdare. Jag vet att när jag träder in i det nya tillståndet och samtidigt lämnar mitt moratorium kommer hålet inombords att fyllas.

    Men först måste det gamla städas bort för att ge plats för det nya. Det var han som lärde mig det. Han sa att det var ett slags naturlag. Första gången han nämnde det var jag inte gammal, kanske tretton eller fjorton år. Då fattade jag inte vad han menade, men senare blev innebörden glasklar. I mina fantasier har jag redan gjort vad jag behöver göra.”

     

  1. Kommer vi att få träffa David i fler böcker? Det känns som om det finns mer att hämta där tycker jag!– Det manus som jag skriver på nu är en fristående berättelse som befolkas av nya karaktärer, men det är mycket möjligt att David kommer tillbaka i en annan bok. Jag har några idéer där han i sin roll som jurist och advokat skulle passa bra. David och jag har ju kommit varandra nära under de här åren och det skulle vara roligt att få umgås med honom igen.
  1. Vad läser du själv och vad influerar ditt skrivande?

    – Jag har alltid läst mycket. Under många år låg fokus på fackböcker inom genrer som personlig utveckling, psykologi, ledarskap, hälsa och träning, och självfallet har jag läst mycket juridisk litteratur. Min vetgirighet och nyfikenhet har varit en tillgång som jag har haft nytta av i många sammanhang, inte minst när jag skriver och gör research.– Sedan jag började skriva skönlitterärt läser eller lyssnar jag mest på spänning. Gillian Flynn och Karin Slaughter är skickliga författare som jag inspireras av. Flynns Gone Girl är en favorit som jag har läst och analyserat ett otal gånger. Huvudjägarna av Jo Nesbø och Det som göms i snö av Carin Gerhardsen är böcker med smarta intriger och oväntade vändningar som jag är svårt förtjust i. Andra favoritförfattare är Jens Lapidus, Karin Alvtegen, Joakim Zander, Anders de la Motte, Malin Persson Giolito, Åsa Larsson, Camilla Grebe, Lars Kepler, Arne Dahl och Stieg Larsson. Ytterligare författare som har betytt mycket för mig är Kerstin Ekman, Hans Gunnarsson, Gabriel García Márquez, Bengt Ohlsson, Torbjörn Flygt, Helena von Zweigbergk och Linda Wolff. Men det finns så många andra författare som jag beundrar och får inspiration av.thumbnail_Favoritböcker Monica Rehn 2019-06-27
    Monikas inspirationsbokhög!
  1. Du har barn och ett krävande jobb. Berätta hur ditt skrivande ser ut, hur du tar tid för skrivandet?– Mina fyra barn är vuxna och utflugna. När min kärlek och jag flyttade ihop för åtta år sedan hade han med sig fyra barn och tre hundar. Ett av bonusbarnen bor hemma på heltid. Han är tjugo år och är mer till hjälp än det motsatta. De två yngsta bonusbarnen är skolåldern och är hos oss ett par tre dagar i veckan. Under åren har jag övat upp förmågan att jobba samtidigt som dataspelen blippar, dammsugaren bullrar och någon spelar musik. Men idealet är naturligtvis att få skriva ostört i långa perioder och att inte ens behöva gå ut med hundarna när det flödar på. För det mesta är det lugnt härhemma och eftersom min mans fritidsintressen är jakt och fiske är jag ofta ensam hemma under helgerna.– När jag skrev Moratorium tog jag beslutet att hoppa av jobbet som chefsjurist för att kunna skriva på heltid. Ett och ett halvt år i frihet blev det, utan andra krav än mina egna. Jag ägnade mig åt att lära mig mer, skrev, skrev om, läste favoritböckerna gång på gång. Nu arbetar jag som jurist igen, men har valt att inte vara chef med allt ansvar det innebär. Trots det är det långa dagar och ofta är jag inte hemma förrän vid sjutiden på kvällen och sätter mig vid skrivbordet vid nio. Vid den tiden på dygnet kan jag redigera eller göra research. Skrivandet får i regel vänta till lediga dagar. Mitt mål är att jag ska kunna försörja mig som författare. Jag vet att det är få förunnat och att det kräver disciplin och hårt arbete, och inte minst att ett professionellt förlag vill ge ut böckerna. Även om de förutsättningarna finns är det ingen garanti för att läsarna kommer att gilla böckerna.– Just nu önskar jag att det fanns ett piller som minimerade sömnbehovet till en timme per natt. Skämt åsido, när jag är ledig prioriterar jag skrivandet, och om Moratorium fortsätter att gå bra siktar jag på att kunna gå ner på deltid.

 

is (1)

 

Tusen tack, Monica, för att du tog dig tid! Och till er andra, läs Moratorium. I mitt tycke är det en av de bästa spänningsromaner som kommit ut hittills i år!

Läs recensionen här!

 

Annonser

1 kommentar

  1. Ping: Monica Rehn om framgångar och om självtvivel som drivkraft | eva karlssons blogg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s