Lyssnat på: Svarta Änkan av Johanna Mo

Svarta änkan (inbunden)

Svarta Änkan av Johanna Mo (2019) – ♥♥♥♥
Forum

Jakob Khalil vid Citypolisen plågas av skuldkänslor sedan ett vittne tog sitt liv rakt framför hans ögon, och hans förtroende bland kollegorna har dalat. När han kopplas in på mordet på en fotbollsspelare tycks fallet enkelt – i den låsta lägenheten fanns bara spelarens gravida och förvirrade fästmö. Men Jakob är inte övertygad. Fler mord sker och han är den enda som misstänker att en seriemördare härjar i Stockholm. Men vad är motivet? Klockan tickar. Jakob försöker febrilt att följa spåren, men ingen tror honom. I sin jakt på bevis tar han genvägar han inte borde och leds in i ett vågspel som är på väg att kosta honom allt.

Välskriven och spännande krim med hemska mord av gravida kvinnor. Jag gillar Jakob Khalil väldigt mycket, han är en huvudkaraktär som snabbt får djup och blir mänsklig. Förutom morden tampas han med skuldkänslor, ett trassligt förhållande till sin ex-fru och underlägsenhetskänslor på jobbet.
Jag tycker mycket om mördarens jag-berättade delar och när man får reda på hur allt förhåller sig blir de delarna ännu mer intressanta.
Jag har tidigare läst Mos serie om Helena Mobacke (Döden tänkte jag mig så, Vänd om och var stilla och Allting trasigt ska bli helt), och tycker lika mycket om Jakob Khalil, som jag hoppas att vi får träffa igen.

Riktigt bra svensk krim!

En fyra i betyg. Köp den här, här eller här.

Lämna en kommentar