Anders Fager om Clive Barker…och lite annat!

 

Det visade sig att en av mina favvo-skräckförfattare delade min nördiga kärlek till Clive Barker och därav kom denna intervju!! (HL=jag, AF=herr Fager)

Bildresultat för clive barker

HL: Clive Barker är en gemensam favoritförfattare! Personligen älskar jag blandningen mellan äckel och erotik som Barker är ensam om att kunna åstadkomma.

AF: Han var ensam om det då i alla fall. I mitten på 80-talet. Det var kanske också mer chockerande då, för att det var så mycket svårare att hitta knäppa grejor innan internet. Och till och med innan kabel-tv. Nu är vi ju närmast blasé i jämförelse.

HL: Jag stötte först på Barker när jag var 15 och fick De fördömdas spel i julklapp. Jag minns de äckelerotiska bitarna om när den där zombiepedofilen Breer dukat upp kött till en död flicka, hennes eget kött….

AF: Får man ens ge den till en femtonåring? Jag var något äldre, men jag stötte på samma bok. Tror jag ska skylla allt på min bror.

HL: Jag minns att jag var rätt chockad för den här sortens skräck var så annorlunda än King eller Koontz.

AF: Man var inte i Castle Rock längre. Stephen King hade ganska länge varit normen i skräckgenren och in kom Anthony Breer, den siste rakbladsätaren. Bara den karaktären. Han är död, kannibal, gillar unga tjejer, käkar rakblad, sticker en massa grejor i sitt kön OCH använder en massa rakvatten för att dölja att han luktar lik. Det var otroligt.

HL: Håller du med om att det finns en koppling mellan skräck och erotik i Barkers böcker?

AF: ”En koppling” kan vara veckans understatement. Trots att vi nu mera har gott om sexiga vampyrer och övererotiska demoner så är Barker ofta någonting extra. Vet att det haft mycket betydelse för hur jag själv skriver. ”Men kolla, så här kan man faktiskt göra.”

HL: Det verkar också som att någon slags BDSM-estetik hör till Barkers favoritstyle…cenobiterna, Tortured Souls – även detta erotiskt men skrämmande på samma gång.

AF: Även här var Barker före sin tid. Hans värsta köttkroksperiod infaller innan Madonnas Erotica-period då BDSM blev, om inte en folksport, så fall någonting som de flesta hade hört talas om. Jag tror man ska se Barker och Madonna och många andras nästan maniska dekadens som en reaktion på AIDS. Dels så något slags ”vi ska minsann inte sluta knulla”. Sen är BDSM faktiskt ett sätt att ha sex utan just kroppsvätskor.

Bildresultat för cenobites

HL: I Books of blood finns noveller som beskriver homosexuell kärlek, vilket jag kan tänka mig var kontroversiellt på 80-talet med AIDS-hysterin och allt…

AF: Jag vet att det tog ett tag innan jag la märke till homosexspåren i hans berättelser. Det var så mycket annat fullständigt hjärnstekande som hände i till exempel ”In the hills, the cities” att det faktum att huvudpersonerna var bögar inte gjorde så mycket skillnad. Vilket väl i och för sig är den yttersta acceptansen.

HL: Barker är inte speciellt populär i Sverige. Även fler av de största skräcknamnen i världen verkar inte ha gått hem i Sverige – trots att både t ex Graham Masterton och James Herbert är lättillgängligare än Barker. Är de för engelska? I resten av världen är de ju kultförklarade författare.

AF: Tycker det svårt att jämföra sånt där. Sverige är på något vis Stephen King och sen ingenting och sen ingenting och sen ingenting och sen kommer allt annat. (Och är inte ”kultförklarad” bara ett annat ord för ”säljer inte så bra”?)

HL: Barker debuterade med novellsamlingarna Books of Blood. Du debuterade också med en novellsamling, Svenska Kulter. Ligger novellformatet dig varmt om hjärtat? Vari ligger största skillnanden mellan att skriva en roman eller en novell? Både du och Barker använder iofs återkommande karaktärer…vilket gör novellerna ”pågående”.

AF: Vet inte om novellen ”ligger mig varmt om hjärtat”, men det ju enklare att skriva 30 sidor än 300. Hade jag fått för mig att skriva fantasy hade jag så här i efterhand fått jättemånga frågor om varför jag skrev korta modeller istället för 3000 sidors epos. Men givetvis så spökade (hahahaha) Barkers noveller mycket för mig när jag satte mig och började skriva det som skulle bli Svenska Kulter. Det är väl vettigt att försöka plagiera det bästa som går att hitta. Världsbygget kommer däremot mycket mer från Neil Gaimans Sandman. Just det här med karaktärer som kommer och går som jag tycker Gaiman gör så fruktansvärt skickligt. Sen är mitt språk varken Gaiman eller Barker. Det är ju gammal amerikansk deckare.

Bildresultat för books of bloodBildresultat för books of blood

HL: Barker är inte bara författare utan även konstnär – han målar, illustrerar sina egna böcker, utvecklar dataspel samt en linje jäkligt läskiga samlardockor i serien Tortured Souls (rätt lika cenobiterna faktiskt). Du har ett förflutet som spelutvecklare vilket ju är att berätta historier men på ett annat sätt än skrivandet. Är det bra för en författare att ha fler kreativa utlopp?

AF: Jag vet inte om det är ”bra” för någon eller inte. Men för mig är det i alla fall intressant. Jag hittar nya saker genom att skriva om samma figurer i ett spel eller i en roman eller i en tv-seriesättning. Det är spännande att nalkas samma sak fast med olika medier. Det märks att Barker har samma intresse. Väldigt mycket av hans grejer är ju Cenobiterna sedda ur olika vinklar.

Bildresultat för lucidique tortured soulsBildresultat för tortured soulsBildresultat för tortured souls

HL: Mina största Barkerfavvos är Books of Blood (vilka jag snart läst sönder) och Coldheart Canyon, som nog är bland det mest normala skräck som Barker skrivit. Den har ju ”A Hollywood ghost story” som tag-line. Jag gillar inte alls när Barker seglar ut i fantasy-genren, t ex i Imajica. Vad har du för favoriter i hans fatabur och varför?

AF: Jag tycker bäst om Books of Blood och några av de tidigare romanerna. Sedan drar iväg för mycket åt nån slags fantasygrej som jag inte riktigt gillar. Weaveworld tyckte jag funkade jättebra kanske för att jag inte hade läst någonting liknande den kom. Det var länge sen jag läste den. Coldheart Canyon tyckte jag om, men den kändes lite som Clive Barker skriver Clive Barker. Att han återbesökte en gammal stil. Tror han varken är den första eller sista konstnären att återbesöka sig själv. Kanske kommer dit själv en vacker dag.

Bildresultat för weaveworldBildresultat för coldheart canyon

 HL: Jag läste Jag såg henne idag i receptionen som den första Fagerbok jag nånsin konsumerade och jag fattade ingenting. Sen läste jag Samlade Svenska Kulter och då fattade jag allting! Borde det finnas en manual till hur man läser dina böcker (eller så är jag bara trögfattad…)?

AF: Jag har hört andra säga det motsatta. Att ”receptionen” och ”stil och smak” hänger ihop mer och är lättare att förstå som sammanhängande verk. Dom människorna blir vansinniga när de sen inser att jag bara hunnit en tredjedel på sista delen. Kanske skulle alla de tre ges ut som en bok. Då skulle man uppfatta dem som ett annat slags verk då. Kanske som ”samlade svenska, någonting…” .  Det är något intressant och lite bakvänt med att det ur de ganska lättillgängliga novellerna växte en rätt svåröverskådlig roman. 

Bildresultat för jag såg henne idag i recepopnenBildresultat för en man av stil och smak

HL: I Samlade svenska kulter finns det noveller som är så väldigt väsensskilda – någon som i princip bara består av dialog, någon som utspelar sig i det ”allvetande perspektivet” och så novellerna som hör ihop som en del av din myt-värld. Är det viktigt för dig att testa nya sätt att skriva? Kanske för att du själv undervisar i skrivande?

AF: Försöker hela tiden hitta ny infallsvinklar på hur man skriver en text. Det kanske inte nödvändigtvis märks i slutresultatet, även om det för mig var en annorlunda upplevelse att skriva det ena eller andra. Vet inte om det har med mitt lärande att göra men jag tycker det bra att ställa till det för hjärnan. Annars blir man lat.

Bildresultat för samlade svenska kulter

Tack herr Fager för Barker-snacket! Nu väntar vi med spänning på För Gudinnan!!

Kommentera

