All Världens Skräck – England

England är den klassiska gotiska skräckhistoriens land – vi snackar Bram Stoker och Mary Shelley, skräckens grundinfluenser.

Märkligt nog, trots den höga kvaliteten, är det inte många bästsäljar-skräckförfattare från England som slagit igenom i Sverige. Mycket tråkigt! Kolla in dessa författares fatabur!

Bildresultat för james herbert

James Herbert är en riktigt storsäljande skräckförfattare – 54 miljoner ex sålda – och ändå sorgligt okänd i Sverige. Hans första roman, The Rats, publicerades 1974 och 2012 kom Ash, den sista bok Herbert gav ut innan sin död. Jag vill speciellt notera Herberts serie om mediumet David Ash (Haunted, The Ghosts of Sleath och Ash). Riktigt bra, stämningsfull skräck.

2010 vann Herbert World Horror Convention Grand Master Award. Det är ett pris som sådana som Stephen King, Dean Koontz och Peter Straub fått så  det är inga lättviktare som kommer i fråga.

CliveBarker.jpg

Om man tycker om den sortens skräck, som är blandad med erotik och äckel, är Clive  Barker nåt för dig.  Man är definitivt inte oberörd av Barkers poetiska skildring av grafiska otäckheter. Barker är definitivt inte för alla, men om man gillar hans erotiska skräck så är man ett stort fans. Och så är han ju pappa till en av de coolaste ”skurkarna” nånsin – Pinhead!

Bildresultat för pinhead

Barkers poetiska prosa är inte lätt att översätta så det finns inte alltför många Barker-böcker på svenska. Jag anser att Barker avnjuts bäst på engelska men måste göra lite reklam för Vertigo Förlag som översatt The Hellbound Heart (i vilket Pinhead debuterar) och som finns färsk att köpa nu med titeln Ett Hjärta Åt Helvetet.

Masterton är en riktig nestor, otroligt produktiv och håller en hög nivå. 1976 debuterade han med en skräckbok, men han har också skrivit en  hel hög av sex-tips-böcker (och i en del böcker så finns det rätt grafiska sexscener så det verkar vara ett av Mastertons intressen). I mitten av 80-talet läste jag en roman av Masterton (utgiven i serien Kalla Kårar) som hette De Tretton Djävlarna. Jag blev vettskrämd (till mitt försvar kan jag hävda att jag blott var 11 år). Nu i vuxenålder har jag läst en hel del av Mastertons  böcker och han håller en hög nivå. Han har dessutom börjat skriva krim, och det gör han med den äran. Serien om Katie Maguire har jag skrivit om tidigare och den är riktigt bra.

 

Kommentera

