Bokbloggsjerka 14-17 april

Påskfrågan hos Annikas litteratur- och kulturblogg lyder denna vecka:

Less is more, håller du med om det? (Kan handla om en på tok för lång bokserie, en bok som borde ha förkortats med typ 300 sidor, etc.

Det här är en intressant fråga – jag skriver själv böcker och mina manus brukar landa på c:a 50 000 ord vilket motsvarar runt 200 sidor. I jämförelse med de tegelstenar som finns i bokhandeln är det kort…samtidigt har jag fått beröm för att min bok Begär-Mörk Kärlek håller ett högt tempo vilket gör att man sträckläser. Det beror nog på att det inte finns så mycket fluff i berättelsen. Men – det är inte förrän jag själv började skriva som jag insåg att det svåra är att skriva allt det där runt berättelsen som gör den levande.

En författare som kokar ner sina berättelser till the bare essentials, och gör det otroligt bra, är Karin Fossum. Hennes böcker ligger också på runt 200 sidor och det finns inte ett onödigt ord i dem! Så det finns hopp för oss som inte skriver tegelstenar!

Den som älskar något annat

Glad Påsk(ekrim) från Läsa & Lyssna!

Bildresultat för påskekrim

8 kommentarer

Kommentera

