Läst: Över En Vinterfika – noveller om livsförändring

Köp den här, här eller här!

Över en vinterfika

Över En Vinterfika – noveller om livsförändring (2016)
Ariton Förlag

Över en fika kan mycket hända. Vi umgås, jobbar, pluggar, planerar, filosoferar och löser världsproblem.I denna antologi samsas självupplevda och skönlitterära berättelser om när livet inte blir som man har tänkt sig. När något plötsligt händer som kullkastar precis allt. Som gör det nödvändigt att tänka annorlunda, att förhålla sig till helt förändrade förutsättningar. Som ställer livet på sin spets.

Eftersom jag själv medverkar i den här antologin med noveller God Jul och Gott Nytt Liv så kommer jag inte att sätta något betyg på den. Däremot tänkte jag skriva lite om mina favoritnoveller i antologin!

Exil av Mirjam Lindahl
Det här är en mycket välskriven novell som fullkomligt vrålar ångest och utanförskap. Men man får inte veta orsaken till denna ångest förrän alldeles i slutet och det är en oväntad twist. Mycket bra!!

Mimmi, kan vi prata lite? av Inger Lernevall
Det här är en vemodig berättelse om saknaden av den kärlek som var en gång…och även här bjuder författaren på en riktig plot twist alldeles i slutet av novellen. Jag tyckte mycket om den.

Eko av Sten Rosendahl
En fantasieggande historia med övernaturliga toner…och det gillar ju jag!!

Mörkret i Puppan av Ann-Sofie Lövqvist
Man kan inte annat än tycka väldigt synd om James som hetsäter för att dämpa smärtan i sig, och som inte har någon att tala med. Rörande historia om skuld.

Glögg, trassliga ögonfransar och en traktor av Pernilla Persson
Om att tro att gräset är grönare på den andra sidan staketet…och ta ställning till vilken sida man vill vara på!!

 

Det var alltså mina favoriter men smaken är bekant som baken och det finns många noveller att läsa och tycka om i denna antologi. Rekommenderas!!

Köp den här, här eller här!

Kommentera

