Läst: Djupgraven av Viveca och Camilla Sten

Djupgraven

Djupgraven av Viveca och Camilla Sten (2016) – ♥♥♥+
Bonnier Carlsen

Även om tolvåriga Tuva inte har mycket gemensamt med sina klasskompisar och mest håller sig för sig själv har hon alltid känt sig hemma i skärgården och på Harö, där hon bor. Hon kan alla kobbar, skär och och grund utan och innantill. Men den här hösten har något förändrats. Människor försvinner spårlöst i havet, mörka skuggor böljar under vattenytan och övernaturliga väsen visar sig bland träden …

Det här är en skräckis för målgruppen 9-12 år men det struntar jag i eftersom jag tycker att en bra bok är en bra bok för alla åldrar! Och även fast jag inte tillhör målgruppen så hade jag behållning av boken som är både välskriven och underhållande. Miljön är skärgården, en miljö som Viveca Sten väl känner till, och miljöskildringen är spot on! Man känner dimmans fuktighet och havets salta stänk. Tuvas utanförskap är också något som berör. Speciellt rädd blev jag väl inte, men jag å andra sidan en härdad läsare av Clive Barker och Stephen King, men spännande var det. Nästa del av trilogin heter Sjörök och kommer i höst/vinter (enligt Viveca Sten som berättade detta på Crimetime Gotland)!

En stark trea i betyg.

Köp den här, här eller härhär!

Kommentera

