Crimetime Gotland – Fredagen!

Jag har tillbringat en mycket trevlig dag med att mingla och titta på alla krimförfattare som finns överallt. Om man står på Donners plats så passeras man av Viveca Sten, Emelie Schepp, Henrik Tord, Cecilia Lindblad, Lars Rambe, Jens Lapidus och massor av andra.

Jag är väldigt glad åt min pressackreditering!

 

Jag såg ett seminariepass om Scandinavian Crime där Emelie Schepp, Cilla och Rolf Börjlind, Joakim Zander och Viveca Sten medverkade.

DSC_1671[1]

Detta namnkunniga sällskap är en av Sveriges stora exportvaror. Svenska är det tionde mest översatta källspråket i världen och det svenska deckarundret bidrar definitivt till detta.

Peter Robinson representerar den starka brittiska deckartraditionen. En mycket rolig och finurlig man! Han berättade att det egentligen inte riktigt började rulla på med försäljningen förrän vid den tionde boken om Alan Banks, In A Dry Season. Före det så föreslog en förläggare att han skulle korta ner boken med en tredjedel ”för det var ju så dyrt med papper”.

 

Tillsammans med Henrik Tord besökte jag Brottsplatsen, där två riktiga forensiker visade hur de söker av en brottsplats. Mycket intressant!

 

DSC_1667[1]

Dagen avslutades med passet ”Horror” där Johan Theorin, Mats Strandberg och Sharon Bolton pratade skräckinfluenser med Helena Dahlgren som moderator. Mycket intressant och roligt.

DSC_1679[1]

Jag fick min nya Bolton-bok Daisy I Kedjor signerad av författaren…just saying!!

DSC_1682[1]

När man har en att-läsa-hög som är en meter hög hemma, vad gör man då? Köper fler böcker förstås! Och får dem signerade!

DSC_1686[1]

Nu laddar jag för lördagen!! Vi ses imorgon.

Kommentera

