Nedräkning Crimetime – Mats Strandberg

49 dagar kvar innan man får grotta ner sig i spänning och krim…och idag presenterar jag en författare som är väldigt bred – från chick lit till väldigt spännande ”unga vuxna”-serien om Engelsfors (som jag slukade) till finfina skräckisen Färjan! Mats Strandberg!!

Det som jag tycker lyser igenom i Strandbergs böcker oavsett genre är humorn. I Färjan, som är en ganska läskig och grafisk skräckroman, förekommer flera dråpliga scener som skildrar människosläktets tillkortakommanden (t ex…det är fara för liv och lem…men spritflaskorna måste försvaras till varje pris). Dessutom har Strandberg en särskild talang att skriva dialog för livströtta tonåringar :)! Strandbergs make Johan Ehn läser in dessa repliker på ett helt fantastiskt sätt i ljudboksversionen av Färjan.

Färjan (inbunden)

Tillsammans med Sara Bergmark Elfgren har Strandberg också skrivit Engelsforstrilogin, en underbar historia (med lite vibbar av Harry Potter) om unga häxor i en liten småstad. Staden heter Engelsfors men baseras på Strandbergs födelseort Fagersta, och eftersom jag bor i Avesta som ligger bara tre mil bort så får jag lite extra roliga stunder när jag känner igen platser från verkligheten. Kärrgruvan till exempel.

Eld (kartonnage)

Så vitt jag vet håller Strandberg på med ännu en skräckbok och eftersom jag tyckte så mycket om Färjan (recension) så hejar jag på!! Det märks att Strandberg hämtar mycket inspiration från Stephen King, samma typ av uppbyggnad av historien och no nonsens prosa. Mycket bra!!

Kommentera

