Intervju med spänningsförfattaren Henrik Tord!

Jag är stolt över att kunna presentera en kort intervju med en mycket duktig spänningsförfattare som tillika är från Avesta – Henrik Tord! På Ordfront Förlag har han släppt den sk Svart Paradis-trilogin som består av Kum, Lasaros tårar och Laboon. Alla tre utspelar sig i Asien och i Avesta. Laboon är alldeles ny och här kan du läsa min recension av den.  Henrik, som kommer att medverka på Crimetime Gotland, tog sig tid att svara på några frågor om hans skrivande och det tackar vi för!!

1. Alla böckerna i trilogin är väldigt mörka. Hur påverkade din tid i Singapore dig som författare? Det känns som om du såg en hel del hemska saker som gav dig inspiration – människohandel och cynism. 

 Jag hade aldrig skrivit boken Kum, min första bok, om jag inte hade bott i Singapore och rest mycket i Sydostasien. När man bor ett längre tag i en region hinner man komma under ytan och den glättiga fasad man ser i resemagasin med paradisstränder och leende människor krackelerar. Finns mycket skit under ytan – trafficking, rovdrift på unga människor, fattiga och rika som när och tär på varandra skoningslöst. Ville belysa det i thrillerform och låta en ”vit” svensk flicka försvinna i den miljön. Den skrev jag lite i frustration av sakernas tillstånd. Så visst påverkades jag av min tid där nere. Men mina böcker är mörka men de lyfter även fram det som gör livet värt att leva. De är svarta och vackra tycker jag.

 2. Det måste ha varit en stor kontrast att flytta från bruksorten Avesta till en miljonstad. Jag tänker ändå att du minns en hel del om hur det är att leva i en bruksort, med de roller man blir tilldelad och sen inte kommer ur. Känner du att det är en kontrast som gynnar dig som författare?

 Absolut, jag tror att det är viktigt att uppleva så mycket som möjligt som författare för att bli nyanserad och kunna skriva ur flera perspektiv. Jag är tacksam över att vara uppvuxen i en bruksort (och faktiskt ofta romantisera över det.)

 3. Dina böcker är utgivna av förlaget Ordfront, som även ger ut John Ajvide Lindqvist och Lars Pettersson. Hur gick din väg från aspirerande författare till utgivning till? 

Jag har alltid drömt om att bli författare, ända sedan tonåren. Vann ett poesipris i Avesta när jag gick ut gymnasiet. Sedan skickade jag in en poesisamling till Bonnier förlag tio år senare och fick ett bra lektörsutlåtande. Skrev om och skrev mer och plockade ut en best of, men blev refuserad … Jag förstod ingenting. Sedan gick jag Skrivarakademin och fick en lärare som verkligen trodde på mig och det sätt jag skrev på. Det var en kick. Skrev en novellsamling, som jag aldrig skickat in. Sedan började jag bli stressad, trodde jag skulle debutera innan trettio och började nu närma mig fyrtio … Så när vi bodde i Singapore tog jag tjänstledigt och skrev klart en bok jag skrivit på i säkert tio år. Den hette Vår tid är över. Jag skickade in den till flera förlag. Den refuserades mer eller mindre rakt av. Men sedan skrev jag Kum och lät min gamla lärare på Skrivarakademin att läsa och kommentera. Han tyckte den var riktigt bra och tipsade Ordfront. De gillade den skarpt och antog den efter en omskrivning. Det roliga är att i samma veva hörde ett mindre förlag av sig och ville ge ut Vår tid är över. Dessutom berättade Ordfront att de hade haft uppe den för diskussion många gånger … Men vi beslutade att jag skulle debutera med Kum.

Kum : (khmer: ung. oproportionerlig hämnd) - thriller

 4. Vad har du själv för favoritförfattare och förebilder?

Jag gillar väldigt mycket Raymond Carver som författare. Vackert enkelt språk. Donna Tartt är bra. Jag kan ha lite svårt för den klassiska deckargenren, som blir lite för förutsägbar, det löser sig alltid till slut. Men Dennis Lehane sticker ut tycker jag, inte alltid lyckliga slut, precis som livet. Läste Istvillingar nyligen. Den gillade jag, kröp under huden. Annars inspireras jag mycket av musik, artister som Tom Waits, Nick Cave, Ryuichi Sakamoto … eller filmskapare  som Winding Refn, Alejandro González Iñárritu, Luc Besson, Pedro Almodovar …

 5. Lasaros Tårar innehåller en del skräckelement – är du intresserad av att utforska den typen av genre närmare?

Om det känns rätt, inget självändamål i sig. I Lasaros tårar så ville jag flytta den asiatiska verkligheten till Sverige. De är väldigt vidskepliga i våra ögon, men tänk om de har rätt. Gillar skräckelement, men vill att de ska vara subtila. Och kännas verkliga. Jag tycker det är obehagligare då. 

 6. Svart Paradis-trilogin är nu avslutad i och med Laboon. Vad står på tur för dig nu?

Jag tror att det kommer bli en berättelse som utspelar sig i Avesta. Vill att känslan ska vara lite Mystic River möter Winter’s Bone och Den hemliga historien … Men vi får se.

Laboon : vågen som äter människor

 

Jag är mycket intresserad av att läsa mer av Henrik och om Avesta utgör miljön blir det ännu roligare. Tack, Henrik, för att du tog dig tid. Jag kommer att leta upp dig på Gotland i augusti!!

Kommentera

