Bokbloggsjerka 29 april – 2 maj

jerka11 Ny vecka – ny bokbloggsjerka genom Annikas litteratur- och kulturblogg!

Veckans fråga lyder:

Skulle du kunna tipsa om en bok (eller flera) som utspelar sig i dina hemtrakter?

Jag tvivlar på att det kryllar av bra böcker som utspelar sig i Avesta, Dalarna, men jag vet åtminstone en som gör det och som är riktigt bra – Lasaros Tårar av Henrik Tord (läs recension här).

Lasaros tårar (Inbunden)

Det är en sorglig berättelse om en utstött som försöker ändra på sitt liv i en bruksort där allas roller redan är bestämda. Övernaturliga vibbar, spänning och drama. Författaren är son till min gamla mattelärare och klassföreståndare, vilket är lite skoj sådär…;).

Sen stötte jag på Avesta i en annan skräck/spänningsbok, fast bara i periferin. Mitt i den spännande boken Stallo av Stefan Spjut (läs recension här) stannar huvudpersonerna för att äta ett skrovmål på Masgrillen i Avesta!

Stallo (inbunden)

Ja, det var nog Avestas claim to fame…men jag lovar att förlägga en bok i Avesta någon gång!!

 

 

 

 

11 kommentarer

Kommentera

