Lyssnat på: Jakthundarna av Jörn Lier Horst

Jakthundarna (ljudbok)

Jakthundarna (Jakthundene) av Jörn Lier Horst (2014) – ♥♥♥♥
Lind & Co

William Wisting är en erfaren utredare vid polisen. Han är samvetsgrann, noggrann och sympatisk. Hela sitt yrkesliv har han ägnat sig åt att jaga brottslingar, men plötsligt kastas rollerna om. Wisting stängs av från sin tjänst efter misstanke om att ha fabricerat bevis i en sjutton år gammal mordutredning. Mannen som dömdes för brottet har släppts. Och Wisting angrips av både kollegor och media. Utan tillgång till polisens resurser inleder Wisting en egen utredning för att ta reda på sanningen. Han får hjälp av sin dotter, som är kriminalreporter, men de är långt ifrån att lösa gåtan när en ung kvinna försvinner och det kopplas samman till det tidigare mordet. Nu börjar jakten för att hitta henne i tid.

Det är alltid roligt att hitta en ny, bra krimförfattare som skrivit flera böcker så man riktigt kan gotta ner sig…Lena Matthijs var ett sådant fynd och nu även Lier Horst. Jag lyssnade på ett föredrag med honom på Crimescenen på Bokmässan och sedan dess har jag tänkt läsa honom. Tursamt nog blev det äntligen av för det här tyckte jag mycket om. Spännande intrig, chefer som man älskar att hata, en journalistdotter som ger en ny vinkel åt fallet, en sympatisk huvudperson och en rätt otäck historia om försvunna kvinnor. Mattias Linderoth läser mycket bra och jag rekommenderar den varmt.

Vilken bok!! Fast jag förstår inte varför man inte började ge ut den första boken i serien om Wisting, Nøkkelvitnet från 2004, på svenska? Så var det med tidiga Peter Robinson också, man började någonstans mitt i serien om Alan Banks. Eller så har de givits ut tidigare och jag har missat det… En fyra i betyg.

Köp den här, här eller här!

1 kommentar

Kommentera

