Årets Bästa Deckare 2015

Det har varit ett riktigt bra deckarår och det är lite svårt att plocka ut tre russin ur den blodindränkta kakan. Efter mycket tankemöda lyckades jag vaska fram dessa guldkorn…väl bekomme!!

 

3. Den Gränslöse av Jussi Adler-Olsen

Den gränslöse

Jussi Adler-Olsen är som alltid fantastisk – underbart persongalleri, härligt blodiga brott och svart humor som en extra krydda.

Sex böcker har det hittills blivit om Avdelning Q och jag hoppas att nummer sju kommer snart!

 

2. Falleri Fallera Falleralla av Carin Gerhardsen

Falleri, fallera, falleralla (ljudbok)

Det var med blandade känslor man läste denna bok – en mycket bra deckare men samtidigt den sista boken i Hammarbyserien och den sista boken Carin Gerhardsen kommer att skriva. Mycket tråkigt…

Precis som Adler-Olsen blandas otäcka brott med en stor portion humor och efter åtta böcker känner man väl till huvudpersonerna. Jag kommer verkligen att sakna Conny och gänget!

 

  1. Själarnas Bok av James Oswald

Själarnas bok (inbunden)

Inte direkt otippat blir det en skotsk författare som kammar hem guldet! Jag har en särskild faibless för just skotska deckare, de är mycket hårdkokta och grafiska men fortfarande med en svart humor som jag är mycket förtjust i. Stuart MacBride är min favorit (och han släppte en mycket bra deckare 2015, The Missing and the Dead) men James Oswald har snabbt seglat upp som en ny stark kandidat. Detta är hans andra bok.

Oswald väver gärna in övernaturliga element i sin deckarintrig vilket jag är mycket svag för. Grattis till Modernista som lyckades kapa åt sig denna underbara författare. Redan nu finns det två till böcker i serien om inspektör McLean som bara väntar på att översättas!!
Stuart MacBride är på sätt och vis med på guldplatsen – han och Oswald är nära vänner och en av huvudkaraktärerna är döpt efter MacBride!!

 

1 kommentar

Kommentera

