Årets bästa skräckböcker 2015

Det är dags att summera året som gått och jag tänkte börja med att uppmärksamma årets bästa skräckböcker (i alla fall enligt mig…).

Vi börjar med bronsplatsen…

3. Rörelsen av John Ajvide Lindqvist!

John Ajvide Lindqvist i Helsingfors i augusti 2008.

John Ajvide Lindqvist hör till mina absoluta favoriter och detta år publicerades den andra delen i trilogin om Platserna (första delen heter Himmelstrand och är också makalöst bra). Notera de snygga omslagen som är formgivna av Alexander Jansson!

 

Nästa år kommer den sista delen i trilogin och jag hörde på bokmässan att den skulle heta X – Den Sista Platsen!

Lite starstruck…

 

2. Färjan av Mats Strandberg

Mats Strandberg är väl hittills mest känd som del av författarparet Strandberg/Bergmark Elfgren, upphovsmännen till trilogin om Engelsfors. Riktigt bra och spännande böcker vars första del, Nyckeln, också filmatiserats.

Nyckeln

Nu har han gett sig in i skräckgenren och boken Färjan är en riktig berg- och dalbanetur med blod, skräck och massor av igenkännande skratt tillika! Det märks tydligt att häxmästaren Stephen King hör till förebilderna för Strandberg har ett snarlikt upplägg med presentationerna av sina huvudkaraktärer, man får komma dem in på livet innan skräcken brakar löst.

En extra dimension får Färjan som ljudbok, inläst av Strandbergs man Johan Ehn, för då får den ibland rätt dråpliga dialogen ett annat liv.

Spännande och roligt och vansinnigt underhållande!

Omslagsbild: Färjan

 

Och nummer 1…drumroll…The Scarlet Gospels av Clive Barker

Clive Barker har hört till mina skräckfavoriter sedan 80-talet då jag fick De Fördömdas Spel i julklapp! Ingen kan som han kombinera poesi och äckel på samma subtila sätt! Jag tycker bäst om Barker när han inte blir för fantasy-inriktad och blev glad över att The Scarlet Gospels är en mer skräckorienterad bok än t ex Imajica (som nästan är oläsbar…) och Abarat.

The Scarlet Gospels handlar mycket om cenobitprästen Pinhead (som faktiskt bara förekommit i en kortroman av Barker, The Hellbound Heart, och där inte ens hade ett namn), en ikonisk skräckkaraktär (mest känd såklart i Doug Bradleys gestaltning från de mer eller mindre bra Hellraiser-filmerna).

Jag hade sett fram emot detta boksläpp väldigt mycket och blev så lättad över att boken uppfyllde mina förväntningar. Skräck, fantastiska miljöbeskrivningar och en rejäl cliffhanger…detta är i mitt tycke årets bästa skräck!!

 

 

 

1 kommentar

Kommentera

