Läst: 4.50 från Paddington samt Fem Små Grisar av Agatha Christie

4.50 från Paddington (inbunden) Fem små grisar

Bookmark Förlag har tagit tag i den sanna kulturgärningen att ge ut Agatha Christies böcker i nyöversättning och med nya, snygga omslag! I tonåren slukade jag Christie och det var förnöjsamt att ta upp bekantskapen igen. Jag hade nog trott att jag skulle finna dem mer daterade än jag faktiskt gjorde, historierna håller fortfarande god kvalitet och hög spänning, och jag vet inte det beror på att språket setts över men de känns fortfarande ganska moderna.

Vissa böcker fick också helt nya titlar, den gamla ”Tio Små Negerpojkar” heter numer ”Och Så Var Det Bara En” vilket känns betydligt mindre mossigt och tidsenligt.

Omslagen är vansinnigt snygga också, riktiga prydnader för vilken bokhylla som helst. Formgivaren Sara R Acedo har gjort dem.

Köp dem här, här, här, här, här och här!

2 kommentarer

Kommentera

